Kép-tér Blog

"Én a várossal akarom Önt megismertetni..."

Egyszer volt... egy nyergesmester

2012. október 16. 22:38 - Varázsceruza


A végén kezdem: ez a ház (vagy legalábbis egy része) bontásra van ítélve. Civil szervezetek, mint az Óvás!Egyesület és mások is tiltakoztak ellene, hivatkozással a régi pesti zsidónegyed védettségére és építészeti örökségünk védelmére. Az UNESCO több évvel ezelőtt elmarasztaló jelentést adott ki a városrész állapotáról, de gyanítom, hogy még nála is sokkal hathatósabb segítséget nyújtott a gazdasági válság, amelynek köszönhetően az elmúlt években semmi sem történt és a falak még mindig állnak.


A VII. kerület, Dohány utca 31-es szám bejárata feletti Korompay felirat enyhén szólva megkopott. Erős a kontraszt a szemben lévő, nemrég felújított butikhotel homlokzatával (egykor Continental Hotel és Hungária fürdő, ma Hotel Zara).





A Google pár évvel ezelőtt megrekedt térképén még építik ugyanezt a szállodát, de jól látszik, hogy a képen még romos Hungária fürdővel szemben az egyemeletes ház a Rákóczi úti, háromszintes, az ötvenes évek végén árkádosított fronttal milyen szép zöld udvart fog közre.


A Rákóczi úti homlokzat az árkádokkal. A mai külső csak nyomokban idézi a régit.



A ház 1874-75-ben épült Korompay Alajos megrendelésére. A Józsefvárosi iparosok 1896-os jegyzéke szerint volt egy ugyanilyen nevű nyergesmester, aki akkor, vagyis húsz évvel az építés után már a Népszínház utca 1. sz. alatt működött. Másutt a kocsigyártó és nyerges-egylet elnökeként van nyoma. Nem tudom mennyire volt tehetős egy nyergesmester, lehetett-e ekkora háza, de nem is zárnám ki, hogy ő volt az első tulaj. 







Az 1874-es engedélyezési terveket németül feliratozta a készítőjük, a Tabak Gasse és a Kerepescher Strasse (akkor még Kerepesi, ma Rákóczi út) által határolt telekre Herr Alois Korompay részére rajzolt historizáló lakóházat az építész, akinek a nevét a cirkalmas kézírás miatt csak részben tudtam rekonstruálni, talán Karl Strauss.
1896-ban már nagyságos Földváry Emília a bérház tulajdonosa, ekkor a Kiszela és Heller bőrönd és bőráruk gyára kér engedélyt gázmotor s transmissio felállítására az épület oldalsó, a Nyár utcához közeli traktusában. Öt évvel később újabb tervek a Gelléri és Székely Könyvnyomdájában felállítandó 3 lóerejű Langen és Wolf-féle gázmotorról, a Klauzál utcához közelebb eső oldalsó szárnyban, amely ma így fest:



1903-ban a Menczer és Pregler folyamodik engedélyért két lóerejű légsz. motor és tükörcsiszoló gépezet elhelyezésére (előbbi a pincében, utóbbi a földszinten). Két évre rá a pincét ifj. Bobula János építésszel könyvkötő műhellyé alakíttatják a Földváry testvérek. 1933-ból van még egy kérvény az egyik földszinti üzlethelyiségnél pillérek kiváltásának engedélyezése ügyében, aztán átrepüljük a világháborút és a szocializmust, és 1995-ben vagyunk, amikor már a ház udvari szárnyának lakói küzdenek a maradásért, ki egészségi okokra, ki pedig üzleti szempontjaira hivatkozva... A bérlők szerint az önkormányzat félrevezető információk birtokában döntött a szóban forgó épületrész bontásáról, hiszen az udvari lakóépületszárny a határozatukban melléképületként van feltüntetve. 1995. novemberében elrendelik az udvari épületrész bontását, az épület kiürítését és a bérlők kihelyezését. Azóta 17 év telt el, most ott tartunk, hogy az egyszintes Dohány utcai, valamint az udvari traktus a műhely épülettel együtt évek óta lezárva, a nyílászárók bedeszkázva, lakók egyértelműen "kihelyezve". Mindössze egy üzlet működik az udvarban, rajta kívül vannak még padok, fák és olyan hangulat lengi körbe az egészet, ami a Rákóczi útról belépve teljesen valószerűtlen. Az árkádok alatt senki nem gondolja, hogy az unalmas homlokzat ilyen kertet rejt...

















Ottlétem alatt nem tapasztaltam emberi jelenlétet, pedig a Rákóczi útra néző épületrész minden bizonnyal lakott. A lépcsőházban égett a lámpa, s gyönyörű kovácsoltvas korlátot engedett láttatni az udvarra néző ablak.



lezárva



Összefoglalva: a huszadik században az udvari szárny látott nyergesmestert, bőröndöst, tükörkészítő műhelyt, nyomdát, könyvkötőt, sőt a Dohány utcai még röntgen ernyőszűrő állomást is. Aztán jött az ingatlanpanama. Bízom benne, hogy nem a válság menti meg ezt a házat, hanem valami, ami annál sokkal nemesebb, összefogás, értékmegőrzés, bármi is legyen a neve. 


Poétikus képek az udvarról, fényekkel-árnyékokkal itt.
Forrás: Fővárosi Levéltár



5 komment

Egyszer volt ... egy Állami Pénzverő

2012. szeptember 28. 17:11 - Varázsceruza

Az Állami Pénzverő 1949. február 1-én alakult. Központi épülete az Üllői úton volt. Mivel az államosításokkal sikerült bekebeleznie egy csomó jelvénykészítő és nemesfémipari vállalkozást, a tevékenységi kör is kibővült. 
Az évek során számos üzemrésznek emeltek új épületet, Tápiószelén vidéki telephelyet is nyitottak a jelvény- és éremgyártás számára. Ment a szekér, s az ötéves tervek végrehajtása közben a vezetőség a munkások jólétéről sem feledkezett el. Járt öltöző, étterem, üdülő... 





Ezt a Római-parton fotóztam. Az egykori üdülő-csónakház (?) egy ideje valószínűleg csak szociálisan rászorulóknak nyújt menedéket, legalábbis apróbb jelekből úgy tűnt. Nem meglepő ez, a Római bizonyos szakaszán, ha már kikerülünk a hekk- és kolbászsütők hallótávolságából, inkább azt kell vadászni, melyik épület lakott, és nem azt, hogy melyik nem. Kis pénzt kéne verni ezeknek a felújításához is, valaki?




4 komment

Baross utca 34.

2012. szeptember 15. 10:31 - Varázsceruza

1873-74-ben épült eklektikus bérház. Buzzi Bódog és Kéler Napóleon tervezte Kortsak József megrendelésére. A korábbi épület egyszintes volt, építtetője ugyanaz és 1861-62-ben tervezte és kivitelezte számára Diescher József
Ezek a száraz tények, sosem hallott nevek, százötven évvel ezelőtti évszámok. Ha a falak beszélni tudnának, vajon mit mesélnének?













Kívülről semmi különös, sima pesti bérház. Normális esetben nem is mentem volna be, de ott jártam előtt épp jó hírt kaptam, fel voltam dobva, az ajtó nyitva állt és jól esett kikapcsolni egy kicsit. Tavaly augusztus volt, kellemetlen, esős idő, pont mint a napokban. A lépcsőházban annyira sötét volt, hogy csak vakuval vettem észre a boltíves mennyezet festését. Imádom a lépcsőház kék csempéjét az okkersárga fallal.




Forrás: Déry Attila: Józsefváros- VIII.kerület Budapest Építészeti topográfia

Frissítés:
2015. február 28-án az alábbi megjegyzés érkezett, amit ezúton köszönök névtelen írójának:
"Az épületben lakott Scholtz Róbert szobafestő mester és családja az 1800 évek végén. A díszítőfestés az ő eredeti munkája, a homlokzatot Lotz Károllyal együtt díszítették, sajnos ez ma már nem látható. Ő alapította meg a Festő Ipartestületet, és olyan munkák fűződnek a nevéhez, mint az Opera, az Országház, a Várkert bazár, Mátyás-templom, Iparművészeti Múzeum díszítőfestése." 

Scholtz nem csak a ház egyik lakója volt, hanem, ahogy a BCL-ből kiderült, 1900 körül a tulajdonosa is. A sziléziai szobafestő fiú páratlan karrierje a 19. század közepén kezdődött, a magyar fővárosba költözése után és az 1912-ben bekövetkezett haláláig gyakorlatilag töretlenül szárnyalt.
A Baross utcai házban őrzött, festményekből, rajzokból és metszetekből álló magánképtárára hosszú évek szorgalmas gyűjtésével tett szert. Gyűjteménye azért is számított páratlannak, mert a sokszorosított grafika akkor még viszonylag kevesek érdeklődésére tartott számot, a műgyűjtőket inkább a festmények, szobrok érdekelték. 
Részletesen ír Scholtzról és a gyűjteményről az Artmagazin: "Scholtz és népes műhelye az 1880–90-es években Budapest szinte valamennyi jelentős középületén otthagyta névjegyét. Egyebek között a Nemzeti Múzeum, a Várkert bazár, az Operaház, a Szent István-bazilika, az Országház, a Mátyás-templom ornamentális festése egyaránt az ő munkáját dicséri. Munkái révén szoros kapcsolatba került a korszak vezető építészeivel, Ybl Miklóssal, Steindl Imrével, valamint a falképfestészet nagymestereivel, mindenekelőtt Lotz Károllyal és Than Mórral.
Az 1880-as évek végétől a tehetős vállalkozó Scholtz igen jelentős képtárat hozott létre, melyben az itáliai képek mellett különösképp a németalföldi iskola festői képviseltették magukat színvonalas művekkel. (...) Emellett tekintélyes rajz- és metszetkollekciót is magáénak mondhatott, amely művészettörténeti jelentőségét illetően talán még meg is haladta festményeiét.
Scholtz rajz iránti érdeklődése már az 1850-es években, bécsi tanulóévei alatt megnyilvánult, amikor szakipari iskolái mellett önszorgalomból rajzakadémiai tanulmányokat folytatott. Gyűjteni azonban minden bizonnyal csak később, az 1870–80-as évektől kezdett, amikor erre már anyagi lehetősége is megvolt. Láttuk, hogy képvásárlásainál szakemberek, elsősorban az Országos Képtár igazgatójának, Pulszky Károlynak a segítségét és tanácsait is igénybe vette. 
Scholtz rajz- és metszetgyűjteményét 15–18. századi, miniatúrákkal, ill. metszetekkel illusztrált könyvek, valamint saját művészeti könyvtárának darabjai egészítették ki. Az idősödő mester megromlott egészségi állapota miatt életének utolsó éveit utazgatással és gyűjteményének gyarapításával töltötte. Egy évvel halála előtt, 1911-ben azonban mégis úgy döntött, hogy a teljes rajz- és metszetkollekciót eladja...(folytatás itt)

Scholtz Róbertről biztos mesélnének a falak... 

Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat,
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához.

7 komment

A Nap-hegy legjobb épületei - Gellérthegy utca 29-31.

2012. szeptember 12. 14:23 - Varázsceruza

Tudom hogy nevetségesen hangzik, de ezzel a házzal már-már intim kapcsolatot alakítottam ki. Rosszra nem kell gondolni, csak enyhe megszállottságra: többször tettem kerülőt miatta, mindig megnéztem nyitva van-e esetleg valamelyik ajtó, hogy belógjak megnézni milyen belül a két lépcsőház, a felújított és a lepattant. Tavaly szeptember 2-án fotóztam le először, akkor csak a homlokzatot, majd  legközelebb a felújított rész előcsarnokát az üvegen keresztül, aztán télen a Naphegy utcára néző hátsó frontot az erkélyekkel, mert a lombjukat vesztett fáktól jól lehetett látni, hogy a hátsó homlokzaton félköríves erkélyek húzódnak. Télen még egyszer ott voltam, mert van fotóm a belső udvar fáiról szinte csupasz ágakkal, majd idén tavasszal végre bent jártam a szebbik lépcsőházban, akkor persze nem volt nálam gép, és nem sorolom tovább...


Kettős bérház, Dr. Hetényi Géza orvos, egyetemi magántanár és dr. Heller Zoltán ügyvéd megbízásából épült 1934-ben, lásd a kapun lévő római számokat. Eredetileg három emeletes volt, amíg a felújított rész nem kapott egy negyediket, bár erről inkább ne is beszéljünk, pláne hogy sárgára meszelték a falát. Az első szint kivételével, amit a tulajdonos régen egyedül birtokolt, szintenként két 2 szoba-hallos lakás volt.



A tervezője Irsy László, statikusa az a Kellermann László volt, aki valószínűleg megegyezik a lipóciai Kresz Géza 38-as ház építészével. Irsy épületeinek többségét elnézve nem annyira újító szellemű, mint inkább nemzeti érzelmű tervező képe tárul elénk. Sokat elárul róla az 1930-ban elnyert vitézi cím, ilyet az első világháborúban és a forradalmak alatt vitézségükkel és nemzeti érzésükkel kitűnteknek adományoztak.  Hosszú pályafutása alatt vagy 20 templomot és néhány iskolaépületet is jegyzett, közülük érdemes rákattintani először az 1929-es neobarokk csepeli templomra, aztán a 6 évvel későbbi, art decos pusztaszabolcsira majd kedvencemre, a homokkővel borított, 1944-ben átadott balatonföldvárira, ebből a háromból jól lekövethető az útkeresése és fejlődése is. Az alapvetően modern, részleteiben kicsit art decos Gellérthegy utcai ikerház után 1937-ben a zuglói Vitézi-telepre tervezett sátortetős-tornácos-zsalugáteres-földszintes lakóépületeket egyértelműen népies szellemben.


Még inkább árnyalja az Irsyről alkotott képet, hogy 1937-től a városkép formálásában nagy szerepet játszó Fővárosi Közmunkák Tanácsának alelnöke, a II. világháború alatt pedig a római iskola szemléletét képviselő Magyar Építőművészet folyóiratnak volt főszerkesztője. A magyar külpolitika akkori orientációjából adódóan felerősödött nálunk az olasz hatás, egy sor képzőművész és építész jutott római ösztöndíjhoz. Az általuk kint látottak hozadéka az egyszerre klasszicizáló és monumentális modern stílus, amely előszeretettel használja a sima kőburkolatot, téglát, vasbeton oszlopos portikuszokat. A stílust több templomunknál és középületünknél meg lehet figyelni, lásd pl. Rimanóczy Gyula Dob utcai Postaigazgatóságának székházát. Irsyt mint építészeti szakírót is említik (Az én házam- az én váram c. könyve engem is érdekelne), a háború után pedig a templomokról átvált az ipari létesítményekre, s az Erőmű Tervező irodában kap főépítészi pozíciót. Nyugdíjba is innen ment.


A Gellérthegy utcai ház részben vasbetonvázas, mindkét rész homlokzatának közepén a lépcsőház acélszerkezetű üvegfala domborodik ki félhenger alakban, ehhez a falhoz csatlakoznak mindkét oldalon a szobát/konyhát bővítő zárterkélyek. Szeretem a terméskő burkolatot, amit a magasföldszinttől felfelé kőlapok váltanak és a hátsó fronton lévő erkélyek formáját, de kár, hogy azoknak a hátsó frontra helyezésével megvonta a lakóktól a nyáresti, holdfényes borozgatásokat gellérthegyi kilátással.



1934-ben, amikor a ház megépült, már javában folyt a Tabán földszintes házainak lerombolása ("Itt valamikor utcák voltak, Uram, itt volt az ifjúság."), s nem állt még sem az Orvos utcai lépcsős ház (1964), sem a szemben lévő telken a VÁTI épülete, de a Krisztina körút és a Tabán sarkán álló irodaház sem  létezett.


A felújított és a lepusztult lépcsőház közti különbséget jól látni a képeken, én csak annyit tennék hozzá, hogy a 29-es kapuja és elszürkült homlokzata láttán bent sokkal nagyobb enyészetre számítottam. De a felújításon innen és túl, az az igazság, hogy a lépcsőházak belső dizájnja, annak ellenére, hogy szerkezetileg nincsen benne semmi csalafintaság, annyira lenyűgözött, pusztán a mértani formák, sokszögek és az egymást keresztező vonalak orgiájával és az üvegfalon át beáramló fény játékával, hogy azt éreztem, itt szívesen laknék.  
























Tehát, ha budai hegyek, akkor nálam csakis a Nap-hegy jöhet szóba. A neve, a Tabán közelsége, a várra és a Gellérthegyre néző fekvése miatt. Végül pedig azért, mert a belváros csak egy macskaugrásnyira van, ahová akár gyalog is...


A vári panorámát az utca túloldalára később felépített irodaházak vették el...
...így maradt az Erzsébet híd és a Gellérthegy.

Az "Itt valamikor utcák voltak, Uram, itt volt az ifjúság." idézetet Szerb Antal: Budapesti kalauz Marslakók számára c. művéből vettem kölcsön. 

Felhasznált irodalom: Ferkai András: Buda építészete a két világháború között;
illetve Pest építészete a két világháború között;
illetve innen és innen



11 komment

Egyszer volt ... egy borozó

2012. szeptember 05. 23:05 - Varázsceruza


A városi enyészettel foglalkozó "egyszer volt" rovat második számában a Gellérthegy utcai Tabdi borozó következik, pontosabban már csak a táblája:


2006 körül lett áldozata az első kerületben a magas bérleti díjak miatt végigsöprő kocsmabezárási hullámnak. A nyolcvanas években, amikor ez a fotó készült, és a Tabdi Mgtsz borait mérték, reggel 10-kor nyitott:

innen



Én sosem jártam bent/lent, és te?

Frissítés:
2013 januári helyzetjelentés: a táblát leszerelték.




Itt a vége, fuss el véle.

Szólj hozzá!

Egyszer volt ... egy hentesüzlet

2012. szeptember 02. 10:00 - Varázsceruza




Évek óta nézegetem a Nagy Diófa és a Dohány utca sarkán ezt a régi hentesüzlet kirakatot, ami már rég nem az, amit hirdetnek. Se pisztrángot, se császárszalonnát nem lehet már falatozni, hek-et pedig végképp nem. A Nagy Diófa és a Rákóczi út sarkán viszont egy másik ott felejtett, húsáruházat hirdető reklámtábla van, talán ugyanazé a bolté volt. Emlékszik rá valaki?


Ezennel útjára indítom az "Egyszer volt" rovatot. Ha láttok olyan helyet (üzlet, kocsma, étterem, gyár, bármi) a városban, ahol az egykori cégér még megvan, de már rég bezárták, és úgy gondoljátok, érdekes lehet valamiért, írjatok.


Még javában tart a Goldenblog szavazás. Ha tetszett a poszt, szavazz az oldalamra a helyi.érték kategóriában, itt. Minden szavazatnak nagyon örülök! Köszönöm!


2 komment

Ahol megállt az idő - Ó utca

2012. augusztus 26. 08:51 - Varázsceruza

Miközben a címet adtam, arra gondoltam, hogy milyen sok helyen fordultam meg mostanában a városban, ahol az volt az érzésem, hogy megállt az idő, és ha filmet kéne forgatni a hatvanas-hetvenes évekről, urambocsá még régebbről, akkor ott simán lehetne. Ez így persze azért lenne kissé félrevezető kezdőmondat, mert az elmúlt években is rengeteget fejlődött, szépült a város és egyre kevesebb az ilyen hely. Hol van már a kilencvenes és a 2000-es években minden koprodukciós filmben beforgatott, dekadens és sejtelmes Gozsdu udvar, az egykor legmenőbb és legalterebb romkocsma, a West Balkán egykori helyszíne a nyóckerben (ma úgy mint Corvin negyed), és ki emlékszik már a rehabilitált Belső-Ferencvárost még a kilencvenes években alkotó omladozó gangos házakra, arra a Ferenc térre, amelyen sötétedés után veszélyes volt átkelni. A fejlődésnek köszönhetjük, hogy ez a városrész élhető lett, a Ráday és a Tompa utcára rá sem ismerni, de a Bazilika környéke is atom. A sok szidás ellenére nekem még "a jövő utcája" is bejön az ötödik kerületben, mert idegesítő lámpaoszlopok ide vagy oda, gyönyörűen kitágult a tér és minden épület szebbnek tűnik. A munkák minősége miatt a Király utcán és az Erzsébet tér "gödrös" felén lenne mit javítani, a Kálvin tér pedig a két irodaház miatt olyan keresztet hordoz, amit nehéz lesz letenni, és most a nemszeretem helyekből kapásból több nem jut eszembe, ami jó. A legszívesebben mégis ott állok le kattogtatni, ahol be lehet még szippantani a múltból egy keveset. Nem kell sok, elég egy utcarészlet, málló vakolat, régi vasajtó, rozsdás cégér vagy kirakat, például moncsicsikkel. Az Ó utca következik,  pár képben, 2012 nyarán. 

Ó utca- Hajós utca sarok, százéves ház homlokzata. Tervezte Freund  Dezső.





A táblán mintha Ullmann(?) Weinberger állna, de hajlamos vagyok azt hinni, hogy nem eredeti a felirat, csak egy ott felejtett  díszletelem.




A Bajcsy sarkán változik a kép, modern házak jönnek:

Lövésnyomok az Ó utcán sarkán álló ház (Bajcsy köz 1) falán. Egyben az utca legszebb háza is, 1937-38-ban épült modern stílusban, Ligeti Pál és Szirmai József tervei alapján.
A Bajcsy Zsilinszky 19/b tetején fekvő férfialak. (Terv: Fried Miksa és Fenyves István, 1938.)



Fakultatív program a fentiekhez passzoló dal meghallgatása, kizárólag elszánt retróimádóknak. 
1981-et írunk.



5 komment

Angyalföldi séták: Tomori köz

2012. augusztus 21. 13:58 - Varázsceruza


Ha eltekintünk a Váci úti toronyházaktól, vagy mondjuk inkább úgy, hogy egészében a Váci úttól és attól, ami ott építészetileg történik, akkor Angyalföldet igenis lehet szeretni. A Duna közelsége, a Dagály, a Rákos-patak és főként a régi gyárépületek miatt, amelyekbe tízemeletes lakótelepek és vadiúj lakóparkok mellett úton-útfélen belebotlik az ember. Ha pedig kisvárosi nyugalomra és oxigéndús patakpartra vágyunk, irány a Fiastyúk utcai lakótelep, amelyet ötven évvel ezelőtt a német kommunista politikusról neveztek el Thälmann utcai lakótelepnek.


1948-ra lezajlott a kommunista hatalomátvétel és elkezdődött a központosított tervgazdaság kiépítése. A hidegháború miatt kiemelten nagy hangsúlyt fektettek a nehézipari központok fejlesztésére, köztük Angyalföldre és Újpestre is, az ott lévő ipari létesítmények miatt. Lakásokkal már kevésbé volt jól eleresztve a környék, Angyalföld is inkább az olyan telepekről volt ismert, mint a Tripolisz, amely gyakorlatilag egy szükséglakásokból álló szegénynegyed volt. A szocializmust építő munkásoknak pedig otthon kellett, mégpedig gyorsan. Az építőipar államosításával az építészeket állami tervezőirodákba vezényelték, amelyek hajlandóak voltak normákban és típustervekben gondolkodni. Így vált a stílus az ötvenes évekre politikai kérdéssé, és így történt, hogy a kozmopolita, nyugatiasnak tartott modernizmust, amely viszonylag sokáig tudta tartani magát a magyar építészetben, az ötvenes évek elején politikailag kezdték el fúrni. A homlokzatok akkortájt kapnak némi archaizáló jelleget, kicsit pompásabbnak, veretesebbnek próbálnak tűnni, oszlopok, timpanonok és a modern építészetre egyáltalán nem jellemző díszítőelemek jelennek meg. 
A Tomori közben visszafogott szocreál stílusú háromemeletes házak állnak, amelyek időben megelőzték a Tahi utcában, a Rákos patak mentén felhúzott, városképi jelentőséggel bíró sorházakat. Az eredeti terv az volt, hogy három ütemben 2300 lakást építenek, de az 56-os események kicsit változtattak a dolgok folyásán. 




a kocsma

oszlopokkal alátámasztott átjáró


A forradalom alatt a Tomori közben megépült, még át nem nem adott házakba önkényes lakásfoglalók költöztek. Az egyik illegális lakó így emlékezett ezekről az időkről: "A Tomori köz 15-be mentünk először a harmadik emeletre. Az egész lépcsőház így telt meg lakókkal. Nem volt még se gáz, se padló. Az ajtó már fenn volt, de a papa tett rá zárat, még szerencse, hogy lakatos a szakmája. Borzasztó sokat álltunk ki. Féltünk, féltettem a gyerekeket és a férjemet is. A harcok alatt egész idő alatt otthon voltunk, nem mozdultunk ki a lakásból. Ennivalót a férjem szerzett, kenyeret a Petneházy utcából hoztunk. Mikor lenyugodott a helyzet, a tanács mindenkit megbüntetett, de szerencsére maradhattunk. Mi 400 forintot fizettünk be, ami akkor nagyon nagy pénz volt. A lakást már úgy fejezték be az építők, hogy közben bent laktunk.

forrás: Fortepan.hu


A Tomori köz házainak építése 1957-re fejeződött be
A telep építészetileg "változatos".  Ezek a házak a Hajdú-közben állnak.
Zűrzavaros idők voltak, olyannyira, hogy 1957 elején a rengeteg lakáskérelem és az illegális beköltöző miatt rendeletben tették kötelezővé a lakásügyek felülvizsgálatát. Az 1600 kerületi ügyből 916-ot tárgyalt meg az illetékes bizottság, de az ott lakók 90%-át végül jogosultnak találták az általuk elfoglalt lakásra, és csak 46 esetben döntöttek a kilakoltatásról. Olyan is volt, hogy a jogosultság dacára a kiköltöztetés mellett döntöttek, például a Fiastyúk utca 8-ban, ahol két család az első perctől fogva rongálta a belsőt, parkettát szedtek fel, szalmazsákot gyújtogattak, leszerelték és eladták a mosdókagylót. 1957 májusában még 2600 család várt lakáskiutalásra, és ezt csak egy módszerrel lehetett könnyen és gyorsan megoldani: az igényszint csökkentésével. Így lett, hogy az 1958-60 közt felépült Tahi utcai, ötemeletes házakban már sokkal több volt a csak mosdófülkével bíró, komfort nélküli "CS" típusú lakás. Pozitívum viszont, hogy a forradalmi események és a sürgető szükség a szocreál szigorú archaizáló törekvésein is enyhítettek, így a Tahi utcai sor külsőre újra a modern házakat idézi.
Tahi utca
a "Béke kútja" (máshol "Ifjúság kútja") nevű szoborcsoport Vedres Márk munkája, még több róla itt
a zene szobra
forrás: egykor.hu
forrás: egykor.hu
Egy darabka ötvenes-hatvanas évek ez a rész, nekem Pécs Uránvárosát idézi. A fák jól megnőttek, a díszkút a szobrokkal ma is működik és csend van, békebeli, igazi csend. A patak partján egy piros Fiat 128-as parkol, a nők önfeledten pletykálnak a kis téren. Ez Angyalföld szebbik arca, a Váci úttól jobbra be a Fiastyúk utcán és meglátják...



Felhasznált irodalom: 
Ferkai András: Lakótelepek 
A lakásfoglalásokról az Angyalföld 1956 c. kiadványból, innen
Még több a lakótelep történetéről, valamint további fotók itt és itt
Az Angyalföldi Helytörténeti Gyűjteménynek tavaly volt egy jó kiállítása az angyalföldi gyárakról és a Tripoliszról, kár hogy már nincs. 

5 komment

Balatonszárszó 4 - a kedvenc épületeim

2012. augusztus 15. 09:25 - Varázsceruza


Egy időre el kell hogy köszönjek Balatonszárszótól, de amíg írok róla, majdnem olyan, mintha még nyaralnék. Búcsúzóul jöjjenek hát a kedvenceim, nyaralók, társasüdülők és strandfürdő bejáratból  étterem-bárrá avanzsált, szebb és fényesebb nyarakat megélt épületek, amelyek közé muszáj volt még egyszer becsempésznem a Nelli-lakot. Sokszor nem is a ház tetszik, hanem a falakat befutó repkény, vagy a pázsit, a kerítés, a terméskő, az ablakkeret formája vagy a színe.




Nelli-lak



Hogy pontosan milyen a ház, nem tudjuk, csak sejtjük. De a kert... Figyelem, eladó!






Funkcionalista kubus terméskővel és rengeteg virággal:



Békéscsaba Önkormányzatának Üdülője ma:


Ugyanez SZOT Margaréta Üdülő korában, kellemesebb kerttel:


A sátortetős típusházzal tele van az ország, erre mégsem tudok haragudni:


A falu központjában, a vasútállomás és a part közt régi épület áll. A Tóparti Étterem és Bár neonfelirata még megvan, a funkció rég a múlté. Az épület eredetileg a strandfürdő bejárataként szolgált, aztán a hetvenes években átépítették étteremmé, amire ma már csak a retró felirat emlékeztet. Jó, hogy megőrizték.




a másik oldalról


Több mint száz év is eltelt már azóta, hogy Boleman István 1900-ban megjelent fürdőleírásában ekként írt  Szárszóról: "Magas dombon, közel a tóhoz fekszik a csinos és tiszta község, melyben a gazdáknál 50-60 szoba vendégeknek kiadó; az utcák be vannak fásítva, és így árnyékos helyet is eleget találni... Legújabb időkben a vasút mellett épült egy csinos villa és épülőben van egy vendéglő is. A tó partján  külön fürdőbódék állanak az egyes családok részére, egy fürdőbódé használatáért az egész évadra 4 koronát fizetnek."


Sági János 1902-ben már megemlíti, hogy Szárszó határából elragadó kilátás nyílik a Balaton nagy birodalmára. Az utca lenyúlik közel a tóhoz. Amikor Földvárt megépítették, Szárszó is megragadta a figyelmet, belépett a nyaralóhelyek sorába. A falu addig olyan jelentéktelen volt, hogy - kezdetben- a vonat sem állt meg alatta. 
Szárszót elsőként 1082-ben I. László említette egy levelében fonetikusan átírva "szárazaszó" néven, ami száraz völgyet jelent. 1563-ban már olvasni róla a török adójegyzékben, ekkor hét házzal bírt. 1733-tól pedig csak úgy, mint Szemesnek, a Hunyady családnak volt itt nagyobb birtoka. A huszadik század elején még üres, homokos parton fejlődött ki a fürdőtelep. Fájdalom, de a falu legnagyobb nevezetessége máig a József Attila Emlékmúzeum. 
Az 1970-es Panoráma Útikönyv szerint a hetvenes években itt csak turistaszálló volt, és persze camping, amelyek "szakadatlan láncolata szinte körülveszi a Balatont". Áll még a Véndiófa Vendéglő és nem sokat változott. A fürdőszobás kétágyas szobáért ekkortájt a 384 szobás (!) füredi Hotel Annabellában vagy a siófoki Európában kb. 360 Ft-ot kellett fizetni. Az átlagfizetés 2,222 Ft, vagyis egy dolgozó egymagában eltapsolhatta egy hétvégén a fizetése harmadát, és akkor még étteremben nem járt. Ezért kellett bungalow (értsd faház) telepen megszállni, az fejenként csak 25 Ft, vagy akinek jobban ment, családi elhelyezést biztosító nyaralótelepen, ott főidényben személyenként 100 Ft a szállás, 5 Ft a kocsimosás, 2 Ft a cipőtisztítás, 4 Ft-ért lehet távolsági telefonbeszélgetést folytatni és 3-ért táviratot feladni. 

Balaton retró, 3:17-től a nyaralókról...


archív képek: innen


1 komment

Balatonszárszó 3 - hurrá, nyaraló!

2012. augusztus 05. 13:08 - Varázsceruza


Mit nem adtam volna a nyolcvanas években azért, hogy nyaralónk legyen a Balatonon, közel a vízhez, kerttel, pár gyümölcsfával, hullámpalával és emeletre vezető falépcsővel. Sajnos nem volt, így meg kellett elégednem az úttörőtáborok faházaival vagy citrom- ill. narancssárga sátraival, de annak is megvolt a maga bája. A feliratos villákon kívül a hatvanas-hetvenes évek kulipintyói is különösen üdítő színfoltot hoznak a Balaton vízparti utcáiba. Itt látszik igazán, hogy a helyi tanácsok annak idején milyen engedékenyek voltak a parcellák méretének meghatározásánál, bár engedékenységüket nyilván nem a szocializmust serényen építő egyének második otthonhoz juttatása vezérelte. Így keletkezett egy sor aprócska telek picinyke hétvégi házzal, ahol mindenki megkísérelhette a gondtalan nyaralást, villanyrezsóval, otthonról kiszuperált szekrénysorral és étkészlettel. Gombamód szaporodtak ekkortájt a minimális alapterületű, gyakorta hullámpalával lefedett sátorházak, faházak és egyéb, könnyű szerkezettel és nagy leleménnyel épült nyaralók. Ki-ki igénye és pénztárcája szerint, sokszor saját kézzel és verítékkel építette fel azt a bizonyos, szívének oly kedves második otthont. A hatóságok pedig elnézően hagyták, hogy épüljön, aminek épülnie kell. És hiába lett azóta egy csomó új, minden igényt kielégítő, és -hadd nyavalyogjak már egy kicsit-, építészetileg többnyire nem túl dicséretes, ámde medencés, garázsos, full extrás nyaraló a magyar tenger partján, azért ez az időszak erőteljesen rányomta bélyegét a mai képre. Kedvenc szárszói kulipintyóim következnek, utánuk pedig a hetvenes évek elején publikált Hétvégi házak, nyaralók című könyvben megépítésre ajánlott egyedi és típusházak korabeli fotói, hogy lássuk mi volt a követendő példa. 

ez a kis házikó egy nagyobb ház kertjében áll, vendégszoba lehet
közkedvelt építészeti megoldás a sátorház, különböző anyagokból, itt fából
könnyűszerkezet hullámpalával
a fenti kulipintyóhoz tartozó privát vendéglátóipari egység
egészen tisztességes a belmagasság ezekben a sorházakban és terasz is van

klasszikus balatoni faház, hullámpalával
lapostetős típusház közvetlenül a vasút mellett terasszal és toldással- lásd köv. kép
 Buhera mátrix
 elfogult vagyok a terméskővel. az építőanyagok sorában nálam szorosan a tégla után jön.
kicsit kilóg talán a sorból ez a csinos kis ház
a kert is egészen kellemes 
remélem, ez csak a pincelejáró. huszárvágással oldották meg az ajtókérdést
ez a társasház ránézésre tipikusan hetvenes-nyolcvanas évek- vajon mért áll üresen?
ismerős függöny

Callmeyer Ferenc- Rojkó Ervin 1971-es könyvében óva int a nem kvalifikált építész, hanem "az alacsony képzettségű kis mesteremberek" által létrehozott, könnyen botrányos külsejű és a közízléssel szembemenő megoldásoktól. Az általuk javasolt nyaralókból ezek a kedvenceim: 
Kis nyaraló Ábrahámhegyen. Tervezte Kiss András, beépített területe 24 m2! Hihetetlen, de három hálója és beépített kandallója van. A minimalista dizájn és a fehér kubus miatt csak imádni lehet. 

"Varia" hétvégi ház, tervezte Callmeyer Ferenc és Vadász György. Könnyű szerkezetét hullámosított alumínium lemez fedi. Kizárt, hogy kánikulában 2 percnél többet bent lehetett maradni.

Letisztult formák a "Repkény" típusnyaralónál. Tervezte Márton István, beépített területe 30 m2. A WC-t kívülről lehetett megközelíteni.

Hétvégi ház a Balaton északi partján. Farkas Tibor tervezte, beépített területe 30 m2. Jó példa a kis telken, kis alapterülettel, de nagy férőhellyel felépített nyaralókra. Különleges a szerkezeti megoldása, fehérre meszelt vasbeton falakból és nagy üvegfelületből áll. A dizájn hamisítatlan hetvenes évek, nekem bejön. 

Lábakon áll a TÁTIKA típusnyaraló. Hófer Miklós tervezte és 40 m2. Elsősorban vízparti fekvésű telekre ajánlották, ahol a talaj vízállása indokolta a lábra állítást. Az épület alatti tér szolgálhatott garázsként vagy pingpongozóként.

Dul Dezső terve a "Fagyöngy" típusnyaraló, amelynek beépített területe 40 m2. Két hálófülkét rejt és 6 személy befogadására alkalmas. Ilyen és ennek hasonló variációiból sok van még most is. A magyarázat az egyszerű, de szerethető forma mellett a téglafal szerkezet, amitől sokkal tartósabb, mint könnyűszerkezetes társai. A violinkulcs miatt pedig igazi gyöngyszem.

Ráadás: Időkapszula egy bélatelepi nyaraló belsejében, egy kedves barátnőmnél.

Forrás: Callmeyer Ferenc- Rojkó Ervin: Hétvégi házak-nyaralók (Műszaki Könyvkiadó, 1972)


3 komment
süti beállítások módosítása