Kép-tér Blog

"Én a várossal akarom Önt megismertetni..."

Séta 1996-ban

2013. március 17. 09:17 - Varázsceruza

1996 októberében, R. barátommal elindultunk a városba, elsősorban azért, hogy megörökítsük a régi reklámtáblákat, neonokat, amikkel akkor még tele volt a város. Előtte vettem egy fekete-fehér filmet, amiről azt gondoltam, hogy majd milyen jó lesz, mert a fekete-fehér az olyan "művészi", aztán amikor elhoztam a képeket a Fotexből, nagyon elkedvetlenedtem, mert szinte kivétel nélkül életlenek lettek. Nem is azért szkenneltem be egy párat, mert annyira jók. Szeretem, hogy mindig vannak a városnak olyan szegletei, amelyek hosszú évtizedekig nem változnak, pl. ott van a kép a rakpartról az MTA-val, vagy a Mai Manó Ház. Így fekete-fehérben nem látni, hogy azóta felújították és az sem ordít, hogy a Greshamban akkor még  magánlakások is voltak. Negatív példa lehetne a Dessewffy utcai ház, a Vonalozó intézet felirattal. Gyakran járok arra, és a felújítás azóta is elkerülte. Rácsodálkoztam a Nemzeti Bank előtt parkoló Ikarus hadseregre, a babajavítóra, vagy a Szabadság tér sarkán álló lepattant épületre a fodrászüzlet táblával. Ez utóbbi helyén ma butikhotel áll. Az ilyenek miatt érdemes időről időre lefényképezni, hogy mi zajlik körülöttünk, mert ez sem volt olyan régen, és mégis milyen más. Vagyis de, nagyon is régen volt, akkor még megvolt a Mignon eszpresszó a Deák térnél, volt Patyolat, Mértékszabóság a Nagymező utcában...
 
 
Hol volt még akkor a Four Seasons...

 

 

Bogár a Lánchídon.
Ikarusok a Nemzeti Bank előtt, a Szabadság téren. És Magyar Demokrata Fórum.
 
 
A Csányi és a Király utca sarkán álló Pekáry-házat azóta felújították.
Nagymező utca, Mai Manó Ház.
Otthonkában beszélgető nénik egy gangon.
 
Modern fodrász a Szabadság tér és az Október 6 utca sarkán.

 

Nagymező utca és Zichy utca sarok...
Károly körút, bódésor.
Prímőr áruk, Wartburg.
Kazinczy utca, a Király és a Dob utca közti szakasz.

 

 
Talán a Nagymező utca.

Dessewffy utca. Vonalozó Intézet és Üzleti Könyvgyár. 1907-ben Singer Adolf mérnök építtette a házat, könyvkötő műhelye az alagsorban volt:

 

A Lánchíd budai hídfője, azóta ezt a házat is felújították.



...  és a Gozsdu-udvart is szerettem még, sejtelmes volt és titkokkal teli. 

Azóta sem vettem fekete-fehér filmet, és a Yashicát sem használom már, pedig néha jó lenne.


Szeretettel ajánlom e bejegyzést drága cimborámnak, K.R.nek.

 

Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat,

itt csatlakozhatsz a blog Facebook oldalához és itt követhetsz Instagramon.

Az oldalon publikált fényképek nagy része a sajátom, ellenkező esetben azt külön jelzem. 

Saját képeim és az írásaim szerzői joga fenntartva, felhasználásuk

KIZÁRÓLAG az írásos engedélyemmel lehetséges. 

9 komment

Egyszer volt... lebontották a Váci út 121-129. házait.

2013. február 24. 22:02 - Varázsceruza



Nem tudom érdemes-e olyan házról írni, ami nem is létezik, elvégre eredetileg valami olyasmi volt a cél, hogy olyan kincsekre, értékekre hívjam fel a figyelmet, amelyek mellett hajlamosak vagyunk elsétálni, anélkül, hogy észrevennénk őket. Ennek ellenére úgy érzem, hogy a két régi, rövidke poszt után tartozom ezzel a lezáró résszel. Kicsit olyan lesz, mint egy nekrológ. A Váci úton tavaly ilyenkor még álló épületek hónapok óta nincsenek már meg, magukkal vitte őket az irodaépítési láz...

A Google térképén még állnak a házak, a  mellettük lévő telken az új irodaépületnek még nyoma sincs.
Mára fordult a kocka: Váci Greens van, mellette üres telek.
Valahogy így kezdődött, 2011 júniusában: „Csak pár hete szúrtam ki ezt a házcsoportot, a kakukktojást régi gyártelepek és új irodaházak között. Legközelebb már kerestem a szememmel, a kis földszintes, mellette szorosan az egy emelet plusz manzárd és a sarkon a háromemeletes rózsaszín bérház fura trióját. Így együtt olyanok, mint egy mesekönyv illusztráció... Közelebbről persze a középső a legédesebb, népies, szecessziós motívumokkal, s ha az alsó szinten nem lennének új nyílászárók, igazi mézeskalácsház lenne. A jellege teljesen a gázgyári telepet idézi."

2011 június
A Fiastyúk utcához közel eső, földszintes, magas tetős házról nem maradtak fenn eredeti tervek, csak az 1985-ös dokumentáció, amikor az Elzett Művek Budapesti Gyára és dolgozói részére az épület Bence utcai traktusán található bölcsődét átalakítják lakásokká. A két lakás az akkori gyakorlatnak megfelelően OTP kölcsönnel épült, vállalati dolgozók számára.

2011 június.
2012 augusztusában kezdték el bontani.
A háttérben már az épülő irodaház.
A Bence utcai front, itt volt a bölcsőde.

A legérdekesebb és a kedvencem a középső ház, Schneller József úr építkezése, amelyet a Róth Zsigmond-Tauszig Béla építészpáros (okleveles építészek, irodájuk a Perczel Mór utca 4-ben) tervezett. Az eredeti terveken 1910-es dátum van, valamint a ház előtt egy kicsi, Váci útra néző előkert. A pincében burgonyás pince, falehányó (ezzel a szóval először a Tervtárban találkoztam), de „gyógysz. pince és gyógysz. üveg”-ek számára fenntartott helyiség is akadt.
Az első emeletre 2 lakást terveztek, itt lakott a család, a padlástérben mángorló és mosókonyha volt.

2011 június.

2012 augusztus 18.
A pékműhely a Váci útra merőlegesen, a Fiastyúk utcával párhuzamosan elhelyezkedő traktusban kapott helyet, három kemencével. Egy helyiség a motornak, egy mosdó, egy legénységi szoba, hátul, a Bence utcai részen pedig istálló volt és a lovászfiúnak fenntartott szoba. 1909-ben Schneller úr engedélyért folyamodik faszerkezetű kocsiszín építésére és kap is, azzal a kikötéssel, hogy a kocsiszín a szomszéd határvonaltól legalább 3 méterre helyezendő. 1913 június 10-én kiadják a használatbavételi engedélyt a lakóházra és a pékműhelyre. Aztán az akták előreszaladnak 30 évet (azaz első világháború, Trianon, gazdasági világválság nagyvonalúan átugorva) és 1943-ban találjuk magunkat. Ekkor a Wolf és Ziegler Burgonyazúzó Cég (úgy is mint Wolf Margit és Ziegler Józsefné) kér engedélyt burgonyadaráló- és koptató gépek valamint két kazán felállítására, amelyeket, és ezt megint a sosem hallott szó miatt hadd idézzem pontosan: „három gőzfüllesztőüst részére, gőzfejlesztés céljára használjuk. Ezen üstökben történik a burgonya főzése.” A háború környékéről érthetően nem maradt fenn semmilyen dokumentáció, ’56-ból viszont egy egészen hosszú emlékezést találtam, az Angyalföld 1956 kiadványban.

„Ez történt a 1304. üzemben (sütőüzem XIII. ker. Váci út 123.) az ellenforradalom alatt:
1956. okt. 24-én hajnali 3-h-kor a dolgozók teljes létszámban megjelentek. A rendes napi munkájukat elvégezték, de már haza a lakásig senki sem ment, mindenki bent aludt, ki a földön, ki zsákokon. A vánkost a szakajtó szolgáltatta.
Október 24-én déli 1h tájban a tömeg megostromolta az üzemet. A falakon és a háztetőn is már emberek voltak. Az üzem vezetője a XIII. kerületi kapitányságra telefonált segítségért, ahonnan perceken belül megjelentek. Néhány riasztó lövés után a tömeg széjjeloszlott. Még aznap délután kb. 3-kor a tömeg újból megrohanta az üzemet, kenyeret követeltek. Mivel már a kenyér elfogyott, azt kiabálták: "Akasszuk föl az üzem vezetőjét", aki ekkor a Tomori piac felé menekült. Úgy négy óra körül visszajött, a már lecsillapodott tömeg elé állt és azt mondta: A kenyér szükséglet biztosítva van, reggel 7 órára jöjjenek, mindenki kap kenyeret, mert a pékek éjjel dolgozni fognak. A tömeg erre megnyugodva széjjeloszlott. Az üzem dolgozói egy kivételével három héten keresztül éjjel-nappal bent tartózkodtak az üzemben és a munkájukat becsületesen elvégezték. Élelmezésükről gondoskodva lett. (…)
Bizony nehéz volt a dolgunk, mert jöttek a röplapok uszítva a sztrájkra, hogy a pékek se dolgozzanak. Jöttek a hírek, hogy ha a pékek tovább dolgoznak, felkoncolják őket. Sajnos ilyen fenyegetések leginkább a szemben lévő csavargyár dolgozóiból kerültek ki. De mindezt figyelmen kívül hagyva az üzem dolgozói rendesen, becsületesen elvégezték a munkájukat. A lisztkészlet megengedte, hogy napi hatvan, később már csak napi 50 mázsa kenyeret süthessenek.  Egy provokátort kivéve a nép dicsőítette a pékeket, mivel a környéket, sőt még a körzetben lévő üzemeket is ellátták kenyérrel.
Bp, 1957. aug.8.
aláírás: Schneller József üzemvezető.”


Érdekes, hogy az akkori üzemvezető a régi tulaj vagy talán a fia lehet és hogy mindvégig, a száz év alatt, amíg állt, a Váci út 123 meg tudott maradni annak, aminek eredetileg is épült. A 2011-es fotókon még látszik az üzlet táblája. 


A Váci út 123 épülete pontosan 2013 június 10-én töltötte volna be a száz évet. 
A harmadik, 121. szám alatti házzal kapcsolatban nem találtam ennyi infót. 1896-ban, a Schneller-háznál még régebben (és csakazértis ideírom a nevüket, mert kizártnak tartom, hogy az életben lesz még egy  megszállott, aki kikéri majd az épület anyagát a Tervtárban), Klimes József műépítész és Schneider Róbert építőmester által szignált, egy sírnivalóan szép homlokzatot magában foglaló tervek alapján épült fel, özvegy Martarusz Andrásné megrendelésére. Az 1896-os helyszínrajzon jól látszik, hogy a szomszéd telek, ahová a pékség majd 1913-ban felépül, akkor még Platczner Mór tulajdona, valószínűleg ő adta el később Schnellernek. 



Fennállásának utolsó idejében laptop mintabolt és a Ziccer Pizzéria működött benne, házhozszállítást is vállaltak.

2011 június.
2012 augusztus.




Amikor elkezdték a bontást és kb. még félig álltak a házak, annyira lehangolt a látvány, hogy elhatároztam, nem megyek többet feléjük. Azóta jó pár hónap eltelt, tegnap leszálltam a Gyöngyösi utcánál és az elmúlt évtizedben emelt irodaházak tövében elsétáltam a helyszínig. Késő is volt, szürkült már az ég, mire odaértem, és ha nincsenek a szemben lévő épületek, biztosan nem hiszem el, hogy ugyanott vagyok. A Fiastyúk utca másik oldalán, a 129. szám alatti egyemeletes épület sincs már, elsőként az tűnt el:

most
A Váci út 129. épülete, 2011. június.

A Fiastyúk utcai oldal 2012 augusztus 18-án.

2012 augusztus 18.
A házakkal kapcsolatos, 2007-ben datált és publikus pályázati felhívásból idemásolom az ide vonatkozó mondatot, roppantul mai és területfejlesztő: „A kiíró által elfogadott ingatlanfejlesztési koncepció végrehajtásával megvalósul a Budapest XIII. kerület Váci út - Föveny utca és Agyag utca közötti terület magas színvonalú, a városépítészeti követelményeknek megfelelő kialakítása, a városépítés továbbfolytatása és az alulhasznosított területrészek funkcionális átalakítása.”(innen)

A Váci Greens honlapja szerint az átadás időpontja 2013. május. 
Érthető, hogy változik, fejlődik a város, ennek így kell lennie. Mindig lesznek épületek, amik eltűnnek, hogy újaknak, nagyobbaknak, korszerűbbeknek adják át a helyet. Semmi bajom a most már üres telek mellett épülő Váci Greens-szel, de azt nagyon nehezen tudom elfogadni, hogy a Váci úton, amit az ingatlanfejlesztők állítólag csak a város "iroda-bulvár"-jának hívnak, jóformán minden régi megy a levesbe. És könnyen lehet, hogy ezeket a házakat rajtam kívül senki emberfia nem siratja, de én tartoztam nekik ennyivel. Régi, Váci úti házak, pékség, bölcsőde és pizzéria, söröző-borozó, önkiszolgáló és a többiek, amikre már nem is emlékszünk, hát, Isten veletek!


Dísz a Váci út 123. régi épületén. A madarak csiripelték, hogy a galambpárból gondos kezek egyet megőriztek...

A házakról szóló első bejegyzést 2011 júniusában, a másodikat 2012 május 27-én írtam.

Forrás: BFL Tervtár
Eörsi László-Juhász Katalin-Szabó Ivett: Angyalföld 1956


Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat, 
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához. 


6 komment

Várbazár rekonstrukció, helyzetjelentés 1.

2013. február 21. 22:32 - Varázsceruza

Tegnap megint hamarabb leszálltam a buszról, csak azért, hogy megnézzem, hogy haladnak a rekonstrukciós munkák. Most ezek a képek jönnek. Egy része nem is a felújítással kapcsolatos, hiszen még kézzel fogható nyoma nyilván nincs, hanem olyan részletekről szól, amiket én csak most vettem észre. Mindig az az érzésem, hogy megszámlálhatatlan képet lehetne csinálni és az sem lenne elég.

A lépcső tetején lévő bejáratnál ennyi látszik. Előkészítik a terepet...

Az Ifipark egykori táblája még mindig megvan és ugye észrevetted kedves olvasó, hogy ez a háttérképem?
A két déli lakóház ajtaja nyitva volt. Belépni tilos. ..
A palánk  még nem ér végig az árkádsoron.
A 6. számú műterem. Vajon  milyen kincsek lehetnek még bent?
Az északi lakóház, régen testőrpalota.  Ottlétemkor zárva.
Csigavonalak a lépcsőben.





Erre tényleg nincsenek szavak.

Állítólag ebben a műteremben cukrászműhely is működött. Fent galéria is van.





És egyre több a sárga sapkás munkás. Fokozódik a helyzet. Folytatjuk.
A szobrászműtermekről szóló régi bejegyzések itt és itt



Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat, 
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához. 



2 komment

Szobrászműtermek a Várbazár árkádsorán- rekonstrukció előtt

2013. február 18. 08:03 - Varázsceruza

Majdnem két éve jártam először a Várbazárban, először egy filmforgatás alkalmával, tulajdonképpen véletlenül. Másodszor a lakóházakat jártuk végig. Nem voltam sem a régi műtermekben, sem a fenti részen, a régi Ifipark helyén. Akkor annyira a hatása alá kerültem az élménynek, hogy 3 posztot is szenteltem a Várbazárnak, de így is vissza kellett fogni magamat, hogy ne írjak külön a volt testőrpalotáról is, amiről még kismillió kép lapul a mappában, pl. ezek: 
 

 

 

A napokban a kolléganőm említette, hogy a rekonstrukciós munkák megkezdésére utaló jeleket tapasztalt, így egyik reggel a Szarvas téren egy gyors döntéssel leszálltam a buszról és elsétáltam arra.
A generálkivitelező, a Swietelsky-WHB konzorcium zászlaját tényleg felhúzták és van némi mozgás, egy gép, pár citromsárga védősapkás munkás, amúgy lentről, az utcáról nézve még minden változatlan. 

 

 

Az árkádsoron viszont kitörtek egy csomó üveget, és végre nem homályos ablakon keresztül, hanem direktben be lehet látni néhány műterembe. A három régi bejegyzésem közül a személyes kedvencem a szobrászműtermekről szóló volt, úgyhogy a dokumentálás céljából felteszem most ezeket a képeket. Egyúttal arra is szeretném felhívni a figyelmet, hogy az itt látható állapotoknál talán csak egy hajszállal volt jobb a helyzet akkor, amikor még itt dolgoztak a művészek, de a genius loci nyilván felejtetett minden negatívumot. A régi bejegyzésből kiderül az is, hogy miért írom ezt, valamint az itt élő-dolgozó szobrászok élettörténete is izgalmas, a képek is jók lettek, úgyhogy mindenképpen érdemes kattintani.
Néhány képet találtam a Fortepanon a hetvenes évekből, sajnos nem sikerült kinyomoznom, melyik szobrászt ábrázolják a művével, ha valaki tudja, írja meg!
Fotó: Fortepan
Ezt a kettőt a fentiek mellett találtam. A falak állapotából ítélve simán készülhettek itt és ha valakinek ismerős a szobor, talán könnyebben beazonosítjuk a művészt:

 

A mostani képek a műtermek belsejéről:
A déli soron a 13. számú műterem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valaki 1988. augusztus 14-én hagyott üzenetet.

 

 

 


Aztán elsétálunk a gloriett előtt és az északi soron is van tovább:


 

 

 

 

 

 

A jövő: a tervek szerint az északi, a volt testőrpalotában a kortárs kreativitás háza lesz, kiállításokkal. Mellette, az árkádsor északi részén képző- és iparművészeti műhelyeket bocsátanak fiatal művészek rendelkezésére, akik a műhelyhasználatért cserébe kinyitják az ajtót az érdeklődők és a turisták előtt. Belül, a bazársor mögött, az Öntőház udvarban lesz az Ifipark kicsinyített mása, egy kisebb színpaddal és vendéglátó helyekkel.
A gloriett után a déli bazársorra kávézót, cukrászdát, pénztárt, előcsarnokot terveztek, a déli lakóházakban pedig a tradíció háza lesz, bármit is jelentsen ez, ajándékbolttal. Látványtervek az árkádsorról a ZOA honlapjáról:
 

 

Az első bejegyzés a Várbazár történetéről, a második a lakóházakról szólt, ezeket 2011. októberében írtam.

Frissítés, 2016.április 26-án.
Ma írt a Fortepan képeken látható szobrász lánya, Palotai Éva. "A régi Várbazáros fotókon a szobrász édesapám, Palotai Gyula, akinek szintén ott volt műterme." Az ő műtermében készülhetett a többi fortepanos fotó is, fentről lefelé haladva az 5-9-ig. A két szögből is látható, akkor még befejezetlen alkotása, az Anya gyermekével ma Szekszárdon áll. Éva megírta még, hogy a nagy lépcsőfeljárat baloldali oroszlánját is ő csinálta. A háborúban ugyanis mindkettő, eredetileg Fessler Leó által készített oroszlán elpusztult, és a hatvanas évek elején újrafaragtatták őket. A jobboldalit Grantner Jenő készítette. A Várbazár felújítása kapcsán két évvel ezelőtt az Urbanista számolt be részletesen a szobrok újrafaragásáról és egykori képeket is mutattak, köztük például ezt: 
urbanista.jpg
Forrás: Urbanista
p1110906b.jpg
Éva még megírta, hogy a fentebbi képeken szereplő, madarakat ábrázoló szobor, amely mellett édesapja pózol, emlékei szerint a Vadászati világkiállításra készült, "ami Budapesten volt és a további sorsáról semmit nem tudok. A másik térelválasztónak készült, de a megrendelő eltűnt és mivel nem volt hol tárolni, szüleim egyik barátjának a kertjében erodálódott. 
A szobrászok ragaszkodtak a vizes, szakadt műtermekhez, mert nem volt választási lehetőségük. A  nagy belmagasság  fontos volt a köztéri szobrok 1:1 elkészítéséhez és azért a szobrászok 1-2 évente kaptak munkát. Akkoriban műtermet kapni nagy dolog volt, sorban álltak még ezekért is. Nem volt alternatíva, a szobrászműteremnek sok gyakorlati feltételnek kellett megfelelni. Anyagtárolás, szállítás - emiatt mindenképpen földszinten kellett, hogy legyen. És a szobrászok segítettek egymásnak, amiben tudtak, gyakran  együtt ebédeltek a Várkert Kioszkban, ami akkor délidőben egy olcsó menüt szolgáltató étterem volt és nem kaszinó.
Kösz, hogy lehetőséget adott egy kis múltba révedésre, amikor még a nyitott peronú 63-as villamossal  jártam édesapámhoz a műterembe az Üllői útról át Budára a Szabadság hídon ( anno a János kórházig járt)."
Ezúton is köszönöm a levelet és a sok érdekes infót.
Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat, 
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához. 
2 komment

A Vár 17 pillanata

2013. február 10. 16:47 - Varázsceruza

"Csodálatos, ez még megmaradt. Pedig ezt is lebonthatták volna, mint a Tabánt, mert ez is szép. Nagyon szép az egész Vár. A Bástyasétányon tábornokok sétálnak és valamikor az ő oldalukon elmélte ki az alapelveket széles kalapja alatt ifjúságunk nagy mestere, Pauler Ákos. Azóta már fiatal angyaloknak mondja: Veszem például ezt a csillagot. Amikor kedvenc szavát kimondja: "úgy-e", rábólintanak a mennyei karok és rendek. Az alapelveket már elfelejtettük, a tábornokok megmaradtak, és a kilátás a budai hegyek zengő amphitheátruma felé.
A szerelmek itt szoktak kezdődni, Uram, miért, miért nem, ki tudja. Talán a tábornokok ihletik a tudatalatti rétegeket, hogy a hazának katona kell. Az ember leül egy padra a hölggyel, majd megfagy, csak a szíve fűti. Néha egy ápolt kiskutya felugrik kettejük közé a padra, érdeklődik, hogy meddig jutottak. Megnyugvással veszi tudomásul, hogy már elpattant az első csók, az a bizonyos nem is nagyon kellemes, mert az ember még egy kicsit fél a közvetlen következményektől (talán pofon), és a távoli következményektől (talán házasság), de mégis túl kell esni az első csókon, ha az ember el akar jutni a másodikig. Sok végzet indult itt útjára, Uram, és lent kézlegyintve kongott a Krisztina-templom bölcs harangja." (Szerb Antal)


Négy éve nézem a panorámát Várral, Gellért-heggyel, Szabadság-szoborral és Napheggyel, így kb. hatvanmilliónyolcszázhuszonháromezerkettőszázhatvannyolc kép sorakozik a "budai vár az ablakból" mappában. Van tavaszi, nyári, őszi, téli, havas, esős, felhős és felhők nélküli, madaras és madarak nélküli,  alkonyati, sárguló faleveles, stb. és mivel talán csak 1-2 került be eddig közvetve valamelyik bejegyzésbe, most összeszedtem néhányat egy helyre. Azért is szeretem, mert az időjárási viszonyoktól függetlenül nagyon hálás téma, kis géppel is (mint az enyém) lehet szép képeket lőni és hát az "elvehetetlen panoráma"... Kár, hogy nemsokára költözünk. Búcsúposzt a Várhoz.


  






Áramszünet a környéken.
A kis fekete házikó...
Megy le a nap.











Esti fényekkel.
Dózsa György tér. 

Persze a végén nem 17 lett, de remélem azért senki nem érzi magát becsapva;)


Az idézet Szerb Antal: Budapesti kalauz Marslakók számára c. könyvéből, Bp, 1935.


Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat, 
itt csatlakozhatsz 
a blog Facebook  oldalához.  
4 komment

Akik nyomot hagytak - a Rózsafa utcai fiúk

2013. február 05. 00:08 - Varázsceruza



Bébi, Lecsó, Tyutyu, Csányi, Nyomi, Pisa Misa, Töki, Cowboy- többek közt ők vésték fel nevüket egy Rózsafa utcai klinkertéglás ház falára és hogy ne kelljen sokat találgatni, mikor történt ez, általában dátumozták is a munkát. A feliratok nagy része 1953-54-es, de van tintaceruzás is, Kis Buzától 1943-ból és elvétve a nyolcvanas évekből. 


Kismillió név és alig néhány rajz: egy talicskát toló munkást (elvégre Angyalföldön vagyunk), Cowboy önarcképét kalapostul, a ház melletti Kármelita templom falán pedig egy sipkás férfi portréját találtam, ez utóbbi egy minden bizonnyal befejezetlen, ámde nőiesen görbülő vonal előtt pózol.


Pontosan emlékszem arra, amikor a firkákat felfedeztük. Jó két hónapja volt, egy hosszúra nyúlt séta közben, Angyalföldön. Libabőrös lettem a feliratok láttán, mindenre elszánt, fiatal csavargyári munkásokat, galeriket, rég elfelejtett haverságokat képzeltem mögéjük.


A legfeltűnőbb, hogy ugyanazok több helyre és különböző dátummal véstek, pl. Cowboy, Csányi, vagy M. Laci. D. Tibor többször is „itt járt”, ha minden igaz, először 1947. április 26-án, majd cselekedetét még többször is megörökítette, különböző téglákon. B. Sándorról megtudjuk, hogy „élt, mert szeretett”, H.GY.-ről pedig kiderül, hogy a beceneve nem más, mint Nyúl. Varga J. neve alatt vészjóslóan két évszám is áll, 1965-1981. Van egy „ekkor készültünk” felirat, ami megfejtésre vár.


Tovább haladva a Huba utca felé, a Kármelita templom bejárata melletti falon viszont egész sor teljes, vezeték és keresztnévvel ellátott felirat látható, a legtöbb talán 1953-ból. M. József, aki 1945-ben született, 16 évesen véste be magát, Üveges József Sümegről 1957-ben járt itt és egy minden előző vonalat eltörlő Take That is ott virít, valószínűleg nem annyira az ötvenes évekből. Remélem, hogy az 1950-es, monogramokkal ellátott szív szereplőinek románca jól végződött és sajnálom, hogy a női nem ennyire alulreprezentált, mindössze egy Csillát és Zsuzsát találtam.



Az általam látott legrégebbi firkát a Budakesziről érkezett György hagyta a falon ceruzával, 1905-ben. Aztán vannak az ötvenhatosok. Mit nem adnék azért, hogy Balasa Istvánnal beszélhessek, aki 1956. október 24-én vésett, vagy T.B.-vel, aki december 26-án, Karácsonykor hagyott nyomot.


Hazaérve, mint éhes oroszlán vetettem rá magamat a keresőre. Megtaláltam a Liget galéria egykori kiállítását, ebben említik a firkákat, és a templom honlapját, aztán kb. ennyi. Kétségbeesésemben bepróbálkoztam a Lecsó+Nyomi+Bébi-vel is, mérsékelt sikerrel. Azonnal világgá akartam kürtölni, amit találtam, aztán inkább tovább kerestem. A templom melletti klinkertéglás lakóházról kiderítettem, hogy 1897-ben építtették a budapesti Kármeliták, akiknek akkor már a Huba utcában állt egy rendháza kis kápolnával. A lakóház földszintjén, a Rózsafa utca felől végig bolthelyiségek voltak, a két emeleten végig szoba-konyhás lakások (ez alól az épület sarka csak a kivétel, ott van két nagyobb is), szintenként 2 hálófülke és 6 db „closett”, valamint egy szerény, de mégis mutatós lépcsőház:


A használatbavételi engedély Soós István háztulajdonos  (úgy is mint győri házfőnök atya) kérelmére 1898. augusztus 1-én adatik meg a VI. kerületi elöljáróság által. A mostani lakók elmondása alapján a háború előtt a ház "a papoké volt", de volt, aki úgy mondta, apácák laktak itt. Az ötvenes években, amikor a rendszer feloszlatja a rendet, változik a helyzet, jönnek a „civilek”, 1951-ben már V. Irén bérlő kérelmezi egy II. emeleti lakás átalakítását, a hatvanas években pedig a földszinti fodrászüzletben emelnek válaszfalat, hogy a lakást az üzlethelyiségtől elválasszák. 


Már áll a ház, amikor 1898. október 15-én a Kármelhegyi Boldogasszony Templom alapkövét leteszik. Hofhauser Antal tervei alapján épül és pontosan egy év múlva szentelik fel olyan illusztris vendég jelenlétében, mint I. Ferenc József császár és király... 

innen
Az épület nagyon szép (nekem a tégla alapból a gyengém), s mivel felülnézetből a kert sem néz ki rosszul, megérdemelnek egy külön posztot.



Nem hagyott nyugodni, kik voltak a fiúk, akik kitartóan, újra és újra bevésték nevüket a falakba. Újabb terepszemle, ezúttal reggel munkába menetel előtt, mínusz 10 fokban. Éppen lefagyott kézzel fényképezem a falat, amitől minden alkalommal a hátam borsózik, annyira megbabonáz, amikor megáll mellettem valaki, és mesélni kezd. Azt mondja, ő ugyan nem ismerte őket, de úgy tudja, diákok voltak, nem feltétlenül a ház lakói és sokan disszidáltak már közülük. Ekkor éreztem, van itt még ennél több is. Két hét múlva, a következő felvonásban megkérdeztünk néhány lakót, de szinte kivétel nélkül azt állították, ők nem látták a firkákat, tudtak azonban a papokról és/vagy az apácákról. Aztán kölcsönbe kaptam az Angyalföld 1956 c. kiadványt. Ebből, kis rávezető segédlettel, kiderült, hogy ’56-ban már a Huba utcai kármelita rendház egyik szárnyában működött a 35. sz. Építőipari iskola (és?) kollégiuma, az utca másik oldalán pedig a Berzsenyi Dániel Gimnázium, vagyis tele volt a környék firkálásra fogékony, fiatal fiúval. Ekkor találtam rá egy cikkre a nol.hu-n, Bakos Zoltán graffitigyűjtőről, amely azt írja, hogy „a Huba utcában a karmelita templom melletti iskola falán található egy régi osztálynévsor monogramokból. Idős urak már, akik még élnek az egykori osztályból. Sokan elhagyták az országot '56-ban. De ha tehetik, évente összejönnek ott a falnál ünnepelni, emlékezni. Ami másoknak néhány jelentés nélküli karc, nekik kegyhely.” Szóval, tényleg igaz, hogy sokan disszidáltak…  Talán TGY is, akinek kezdőbetűit egy U.S.A. 1963 felirat mellett lehet olvasni?
A feljegyzések szerint ’56-ban a tanulók mestereik vezetésével a Rádió körüli harcokban is részt vettek, de a Huba utcában sem volt nyugodt a helyzet. Október 25-én például egy harckocsit rendeltek ki ide, mert a bejelentések alapján "nagyobb csoport fiatal fegyveres tartózkodott az utcában". V. ezredes vezényletével ki is vonult a harckocsi és egy fiatal fegyverest talált, aki géppisztollyal lövöldözött. Érdekes adalék még, hogy a kollégiumban imaházat is berendeztek az iskolaigazgató engedélyével, a gyerekek pedig a két háború közti legelterjedtebb vallásos gyermekszervezet, a Szívgárda jelvényeit viselték. 1957. január 23-án, a forradalom negyedéves évfordulóján több kerületi iskolában, köztük a Huba utcaiban is kénytelenek voltak rendőri ellenőrzést tartani, mert a Berzsenyiben például a diákok 90%-a kokárdával és fekete szalaggal jelent meg a tanításon.


Szóval, idáig jutottam. Jó lenne arcokat és élettörténeteket rendelni a nevek mellé, tudni, kik voltak ők, milyen volt 1953-ban, vagyis 60 éve idejárni gimibe vagy építőipariba, mi történt itt a forradalom idején, kik laktak akkortájt a Rózsafa utcai házban, ami "régen a papoké volt"… A fal nem válaszol, de amíg állnak az épületek, a nevek kitörölhetetlenül ott maradnak.


Akik még nyomot hagytak: 
Hicsi, Bébi, Lecsó 1954.III.2., Tyutyu 1956.I.4., Dika, Töki, Tapi 1971.III.2., Nyomi,Nyomesz,  Csányi, Buza Sándor, Kis Buza, Majzik Laci 1953.XI.23, Buci, Csicsi-ke 1954, Buza Gy 1958, Vak: 1953.XI.13., 1954, Kowboy, Bubu 1951, Mágnesszem, Gyuszi, H. Robert, Suha 1954.VI., Batyu, Cika, Suhanc, Cupi, S. Gyuszi, Kiss Imre, Tunya, Szamoca, Csésze 1954, Ubul, Deli Tibor, Pisa Misa, Nyúl (H. Gy.), Csontos, Ádám László, Czibor L, Kopor István Isaszeg, Radics Lajos, Moravszky József 1961.XI.11-én, szül.1945, Balasa István, Mészáros István, Hevér László, Horváth István, Mohikán, Hlacsok László és sokan mások…


Ha olvassa ezt valaki közülük, vagy ismeri őket, írjon a kep.ter.blog@gmail.com címre.


Források: 
Eörsi László-Juhász Katalin-Szabó Ivett: Angyalföld 1956
Budapest Főváros Levéltára
Köszönöm S.Márta, P.Pál, K.Róbert, M.Balázs segítségét.

Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat, 
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához.  

Kapcsolódó bejegyzések:
A folytatás ebben a bejegyzésben olvasható, itt vannak képek a találkozásról, az RTL Klub 21.század c. műsorában bemutatott dokumentumfilmet Lecsóval és velem ITT nézhetitek meg.
Lecsó naplójából közölt részletek: 1. rész 2. rész

16 komment

Angyalföldi séták: a Kilencház

2013. január 29. 20:33 - Varázsceruza


Egyszer hazafelé menet azt mondta: „mutatok valamit, szerintem tetszeni fog”. Autóban ültünk, ki sem szálltunk, onnét bámultam a kétszintes, barakkszerű házakat, drótkerítéssel körülkerítve, az ablakok alatti, hevenyészett virágágyásokat, és azt éreztem, mint Pécsen Uránvárosban, vagy a Trattner-Károlyi ház udvarában: ott, a kerítésen belül, a házak közti utakon és bent a sötét lépcsőházban minden bizonnyal megállt az idő. Aztán visszatértünk, egyszer, amikor jobb idő volt, akkor már gyalog, a Csángó utcán át a Lehel piac felé menet átvágtunk a telepen, benéztem az egyik ajtón és beszippantott a hangulata. De akkor még nem tudtam róla semmit.

A Kilencház felülről. A Tüzér utcai oldalon középen a régi mosó- és fürdőház.
A Kilencház, illetve Malomházak néven ismert telep születéséhez messzebbre kell visszamennünk, mint gondolnánk, nagyjából a 19. század közepéig. Az 1848-49-es szabadságharc leverése visszafordíthatatlan folyamatokat indított el, felbomlottak a feudális viszonyok, gyors iparosodás kezdődött és ezzel a munkások rétege számottevően megerősödött. A mai Szent István körúttól északra, vagyis Újlipótváros és Vizafogó helyén többnyire ipari terület feküdt, a térképen is jól látni a jelöléseket: malmok, téglagyár, lőporraktár és  temető... 

1874-es térkép
Egyes leírások szerint a mai Szabadság tér helyét elfoglaló behemót kaszárnyától, az  Újépülettől  északra „már csak ugart lehet találni” és bár „e vidéknek a legnemesebb rendeltetése lenne, most azonban csak fa- és kőszén-lerakodóhelynek használják”.
A tehetősebb, többségében zsidó származású polgárok előszeretettel vásároltak telket errefelé ipari befektetés céljából. A villámgyorsan felépült üzemeknek persze munkáskéz kellett, a munkásoknak pedig lakás. Azoknak a polgároknak, akik az ipari területeken lakásokat építettek dolgozóik számára, adókedvezmény járt, sokan éltek is vele.  A fejlődő kapitalista gazdaság egyik húzóágazata a malomipar lett, ennek okairól írtam már itt, a Kárpát utca 7/bkapcsán. A malmok egy jó része pedig pont itt, a körúttól északra épült fel, elég egy pillantást vetni az 1873-as térképre, szinte egymás mellett állt a Victoria, az Unió, a Pannónia…


Az Első Budapesti Gőzmalom Rt. főként lengyel vendégmunkásai számára készült telepet építeni a Lőportár dűlőben, ezért kérelemmel folyamodott a hatodik kerületi elöljárókhoz, hogy a szükséges területet a lakások megépítéséért cserébe, jelképes összegért rendelkezésére bocsássa. A kerületi elöljárók nem álltak a jó ügy útjába, így a feljegyzések szerint pillanatok alatt elindult az építkezés. Akkoriban teljesen megszokott volt, hogy külföldről hívtak tapasztalt szakembereket, ide Svájcból érkezett ács-építőmester. Brandt Ferencnek kisujjában volt a malom- és a házépítés, és azt is tudta, hogyan lehet rövid idő alatt, költséghatékonyan kivitelezni a tervet. A Kiserdő helyén építendő házak helyét úgy határozták meg, hogy a nap sugarai 12 óra leforgása alatt minden oldalról megvilágíthassák. 1885-re kész lett a telep, a mai Kassák Lajos, Botond, Tüzér és Huba utcák által határolt területen, aztán állítólag még 2 évet vártak az átadással, hogy megfelelően kiszáradhassanak a falak. A telep példát statuált, ezt követve több malom fogott hasonló vállalkozásba, pl. Kőbányán.





Kilenc darab, mai szóval könnyűszerkezetes, kétszintes lakóház épült, ezen kívül egy épület a fürdő és mosókonyhának, a házak közt pedig sufnik, ahol a tűzifát és az éppen használaton kívüli holmit tarthatták a lakók.  A sufnik még ma is szépen be vannak számozva.



A mosóház mellett több kutat is fúrtak, hogy biztosítsák a kellő mennyiségű vizet a telep lakóinak zavartalan életéhez, fürdéshez, mosáshoz. A kilenc épület mindegyike ikerház, a házakon belül szintenként négy lakás volt, két kisebb és két nagyobb, és ha ez utóbbi alatt egy szoba-konyhát értünk, ami a nagycsaládosoknak jutott, akkor a kisebb még ennél is kevesebbet takart, mondjuk egy minigarzont képzeljünk el kis főzősarokkal. Ezeket a társlakók vagy az akkori szinglik kapták. 


Az alaprajzon az is jól látszik, hogy szintenként 2 vízöblítéses wc-n osztozott a négy lakás (4 fővel számolva a nagyobb lakásokat és 2-vel a kicsiket, kb 12 emberre jutott tehát 2 wc). Ezeket mindjárt a bejárattól jobbra találjuk és a mai napig megvannak, ahogy a lépcsőház fából készült padozata és lépcsői, többnyire barnára mázolva.






A lakók életét segítette még a padlástérben lévő szárító, illetve a mosóházban elhelyezett mángorló. Az egykori lakók leszármazottjai azt mesélték, családias légkör volt mindig a telepen, mindenki ismert mindenkit, segítették egymást, ha kellett. A virágágyásokban mindig nőtt virág, a gyerekeknek volt játszótér, homokozó. Itt lakott maga az építő is, Brandt Ferenc a családjával. 94 évesen halt meg, idős korában nyugdíj híján a malom segítette havi húsz aranykorona ellátmánnyal.
Már-már mesébe illő a zárt telep és az ott lakók közösségének idillje, még akkor is, ha a lakások mérete és az egy főre jutó wc-k száma alulról veri a komfortról alkotott elképzeléseinket. Az itt lakók életük szinte minden pillanatát együtt töltötték… 


az egykori fürdő és mosókonyha épülete




A mese tehát úgy kezdődik, hogy messziről érkezik egy mester a Lőportár-dűlőre, felépít kilenc ikerházat, aztán családjával együtt itt marad és haláláig a malom gondoskodik róla. Mint ahogy a dolgozók lakásáról, vagy a mosókonyha-fürdő helyiség tüzelőjéről és a telepen magukra maradt árvákról… Ez a múlt, a jelen pedig igazán nem tartogat semmi olyat, amin meg kéne lepődnünk a mai viszonyok ismeretében: a telep csak árnyéka egykori önmagának, a barakkszerű házak közt sorokban húzódó sufnik és a porolók egy letűnt kort idéznek, amelyben a kerítés még nem az elzártságot, hanem inkább az összetartozást jelezte. Aki régi olvasója a blognak, tudja, hogy élek-halok az ilyen helyekért. Nem zárhatom máshogy tehát, mint azzal, hogy remélem a jövő szebb lesz és nem tudom hogyan, de lesz egy másik „malom”, ami megmenti a telepet az enyészettől és látunk még virágokat a Tüzér utcai kertekben.


Szemben a Huba utcai Kármelhegyi Boldogasszony Templom és Rendház.




Köszönöm Maczó Balázs (Miénk a ház) segítségét.
Forrás:Hollósy B. Sándor: Hétház-Kilencház-Tizenháromház
Siklóssy László: Hogyan épült Budapest



Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat, 
itt csatlakozhatsz 
a blog Facebook  oldalához.  
6 komment

Ahol megállt az idő: fodrászcikkek szaküzlete

2013. január 10. 08:48 - Varázsceruza



Egyszer volt, hol nem volt egy fodrászcikk szaküzlet, nem éppen a Belvárosban, de nem is messze attól. 1982-ben, az ott működő fodrászüzlet átalakítása után nyitotta meg tündéri tulajdonosa, aki még ma is aktívan részt vesz a munkában. Kapni itt hajkeféket, festéket, dauervizet és minden egyebet, amivel hajat bodorítani, festeni, beszárítani lehet. 


A mai napig működik, délután 5-kor zár, kivéve a pénteket, akkor már fél 3-kor hazamennek. Harminc éve ott van, közben lement egy rendszerváltás, kormányok jöttek-mentek, mindenkinek lett mobilja, tabletje meg hírfolyama, de itt még rendületlenül működik a régi gázkonvektor és a polcok is ugyanazok, mint a kezdetekkor, csak más termékek sorakoznak rajtuk. Más modern hajápolók.



Nem gondoltam, hogy vannak még ilyenek. Vidéken, talán, de nem itt, a nagyvárosban.
Aki meg nem hiszi, járjon utána... 


Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat,
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához.


6 komment

Újlipócia - város a városban

2013. január 06. 21:04 - Varázsceruza

Újlipótváros a harmincas években, a kortársak szemében

 „Mikor fiatal voltam, ez a városrész kerítésekből állt. A kerítések alól kutyák ugrottak ki féltesttel, ugatásuktól az ember megcsúszott az út jegén, felkelt és szégyellte magát. De azért szép volt és messzire ki lehetett sétálni, Újpest felé, amelyet csak a mesékből és félelmekből ismertem. Ma itt vannak a leglaposabb modern paloták. A palotákban fiatal pszichoanalitikusok teregetik ki egymás lelkét a díványokon, a bridzs délceg amazonjai ábrándoznak hófehér fürdőszobák mélyén, rendkívül intelligens magántisztviselők Moszkvát fogják a rádión. Téli vasárnap az egész városrész hosszú fadarabokkal zarándokol a Svábhegy felé, otthon csak az elözvegyült borbély marad. Minden modern és egyszerű és tárgyilagos és egyforma itt. Két szoba hall az egész városnegyed, dacosan, fiatalosan és lendülettel leplezik lakói halavány életük egyetlen őszinte valóságát: hogy nincsen pénzük, senkinek.

Hegedűs Gyula (Csáky) utca a Radnóti utcai kereszteződéstől észak felé nézve
Visegrádi és Csanádi utca sarok
1935-ben, amikor Szerb Antal marslakóknak írt budapesti útikalauzában ezek a sorok napvilágot látnak, már áll a Szent István (akkor még Lipótvárosi) park. Körülötte szépen, sorban, a Közmunkák Tanácsának szigorú előírásait követve épülnek fel a lakóházak, a városrészre jellemző modern stílusban, ugyan nem feltétlenül két szobás, de az akkori módi szerint kötelezően hallos, azaz egy ablaktalan helyiséggel ellátott lakásokkal. A város leglaposabb palotáinak rendkívül intelligens lakói pedig, ha éppen nem bridzselnek vagy Moszkvát fogják rádióikon, pszichoanalízissel múlatják a drága időt, és erre mérget vehetünk, mert Márai, a Pesten csak kényszerűségből időt töltő, megrögzött krisztinavárosi is megerősíti:
 „Az új negyed másfél évtized alatt nőtt ki a pesti grundból. Fejlődése varázslatos volt. Ahol évtized előtt, palánkkal kerített telkeken, ócskavasat őriztek, ott ma utcasorok tárulnak, sima homlokzatú, egyforma külsejű és belsejű bérházakkal, valamilyen olcsó, pesties ízű amerikanizmus ízlésében építve, felvonóval, forró vízzel, egy- és kétszoba-hallos lakásokkal, fodrásszal, fűszeressel, párizsias jellegű kis kávéházakkal, a lakásokban kevés bútorral, kaktusszal megrakott állványokkal, olcsó ripsszel bevont hencserekkel, újszerű grafikával és pszichoanalízissel. Mindez szemünk előtt nőtt fel a semmiből, a pesti Duna-part homokos talajából. A házak még nem szoktak össze, az utcasorok között üres telkek várják az új bűvészt, aki felvarázsolja a gyengülő konjunktúra készleteiből a negyed hiányzó palotáit, a telkeket egyelőre vörös salakkal hintették fel, hálót húztak a cövekek között, s nyugtalanítóan intelligens pesti magánhivatalnokok este hatkor fehér nadrágban ugrálnak az új bérházak közti teniszpályákon s ütik a labdát.


A nagyok által csak „egyforma külsejű”-nek titulált bérházak egy nagyon komolyan átgondolt várostervezési koncepció részét képezték. Az Újlipótváros beépítése és rendezése az 1920-as években került napirendre, amikor a Kresz Gézát még Ügynök utcának, a Nyugati teret pedig Berlini térnek hívták. Az akkori Lipót, ma Szent István körút házai mögött változatos kép fogadta az arra járót: a Kresz Géza utcát magában foglaló, a Hegedűs Gyula és a Váci út közötti szakasz a Victor Hugo utcáig nagyjából be volt épülve. Álltak még épületek a Tátra és a Pannónia utca elején, valamint a Palatinus házak is megvoltak már a rakparton. Tőlük északra malmok és fatelepek, illetve a nagy semmi, a mai Újlipótváros szívében pedig Suhajda úr nyomortelepe várta az ágybérlőket. Ezek felszámolása és a folyó menti, kedvező adottságú negyedben egy új városrész kialakítása volt a Fővárosi Közmunkák Tanácsának feladata.

Pannónia utca, harmincas évek
1926-30 között rohamtempóban, spekulációs bérházakból megépültek a Tátra, a Pannónia és a Hegedűs Gyula utca menti tömbök, de csak a Radnóti utcáig, mert azon túl a Közmunkák Tanácsa építési tilalmat rendelt el, amíg a pontos szabályozási tervet ki nem dolgozza. Ennek elfogadására 1933 elejéig kellett várni, eszerint "a telkek keretesen, illetve csatlakozó udvarokkal építendők be, az épületek magasságának 25 méternek kell lennie, az épületek homlokzatát egy-egy tömbön egységesen és összhangzatosan kell kiképezni és legalább nemesvakolattal ellátni, a homlokzatok részletes rajzát pedig az építési engedély kérése előtt külön kell engedélyeztetni". Így született meg több szakaszban, szigorú szabályozással és gyakorlatilag központilag megtervezett homlokzatokkal fővárosunk építészetileg legegységesebb negyede, modern stílusban, amely a pesti eklektikus bérházakon szocializálódott szemnek tényleg szokatlan lehetett, főleg ekkora koncentrációban. A homlokzatok egyszerűségének persze részben van piszkos anyagi oka is, adókedvezménynek hívják, s 1934-től a lakásépítések ösztönzésére alkalmazták a város egyes részein, Újlipótvárosban a Szent István park környékén. A rendkívüli adómentesség akkor járt, ha a fent taglalt keretes beépítés mellett az épület az adott év végéig tető alá került. Ehhez rohamtempóban kellett dolgozni, így előtérbe kerültek az új technológiák, mint például a vasbetonszerkezet, amelyek felhúzásához lényegesen kevesebb időre volt szükség.

Tátra utca
A sorok közt olvasva, az épületek és az utcák szokatlan képe mellett más is van itt. Márai kissé nyugtalan, ironikus mondataiban ott bujkál az, ami ma már egyértelmű: olyan városrész jött létre, amely nemcsak egységes építészetét, hanem lakói életstílusát tekintve is más, mint a többi. Város született a városban, a körút Lipótvárossal átellenes oldalán, az ipartelep és a senki földje helyén. Vas István pont azzal a régivel von párhuzamot és már nem lepődöm meg, hogy a kettő közül melyik viszi el a prímet: „Azokon a grundokon, ahol húsz évvel azelőtt Eti játszott, kalandozott, vezérkedett, ahol még régebben mocsaras rétek terültek el, s amikor Vajda János nászéjszakáján az irodalmi kávéházból e tájról vezette haza Rosamundát, az elhagyatott sötétségben egy részeg katona támadta meg őket, melynek következtében a hatalmas termetű költő elfutott, feleségét otthagyva prédául, és rábízva, hogy kifejtse magát az ölelő karokból- most tetszetős városrész jött létre, az új német építészet és a pesti polgárság sárga, világosszürke, világoszöld és halványlila kőerdője… Az újlipótvárosi házakban eleinte éppen avantgardista szempontból csalódtam; később – inkább öntudatlanul, mint elvszerűen – ebbe a lenézésbe konzervatívabb gőg is vegyült, az ólipótvárosi emberé, a Fürdő utcáé és Szabadság téré a Rudolf térrel és Szent István parkkal szemben. Az új utcák nem voltak elég szépek ahhoz, hogy parvenüségüket meg lehetett volna bocsátani. A kövek is arról tanúskodtak, hogy a két testvér-kerület közül az egyiket József nádor tervezte, és mielőtt kereskedelmi negyeddé lett, főurak akarták benépesíteni. Az Ólipótváros, igaz, komorabb volt, és ami nagyobb baj - az arisztokraták empire maradékaitól eltekintve – ízléstelenebb. Viszont – bár az Újlipótvárosban a korszerű építészet napimádó elvei érvényesültek- a régi szellősebb volt és szabadabb.


Mai ésszel az is felfoghatatlan, hogy még az akkori építésztársadalom is fanyalogva fogadja az új negyedet. A kritikák szerint a sima, modern homlokzat, a tetőterasz és a színek alkalmazása még nem minden, a modern házaknak elsősorban belülről kell azoknak lenniük. Ha a helyiségek mérete nem alkalmazkodik a belső szükségletekhez, akkor az épület maximum divatos, de semmiképp sem korszerű. A bírálók szerint kicsik voltak a lakások, szűkek ahhoz, hogy ideális helyszínt és életteret biztosítsanak a modern ember másfajta életéhez. A környék rohamos beépítésével a kiváló adottságú negyed már a húszas évek végére olyan zsúfolt lett, mint a hírhedt Csikágó, vagy a Király utca. A keskeny utcákban emelt magas bérházak kitakarták a folyót, elzárták a friss levegő útját, a kis alapterületű lakások miatt pedig rendkívül nagy volt a népsűrűség. A Lipótvárosi Kaszinó elnöke, Scheuer Róbert mérnök ekkor kezdett el lobbizni Rakovszky Ivánnál, a Közmunkák Tanácsa elnökénél a park létesítése érdekében, "amely levegőt és romantikát visz ebbe a sivár városnegyedbe"…

Balzac utca
Ma már mindent más fényben látunk. A harmincas években, amikor ezek a házak épültek, talán túlságosan újszerűnek, idegennek tűntek, s a konzervatív polgári ízlés, amely szívesebben látott volna neobarokk homlokzatokat vagy cirádás kovácsoltvas lépcsőkorlátot, nem találta őket elég tágasnak és kifinomultnak. A világ épp akkor lábalt ki egy gazdasági válságból, és lassan, de biztosan már sodródott bele a második világháborúba. A művészetekben és azon belül az építészetben is máshova került a hangsúly: a túldíszítettség átadta a helyét egy letisztult formavilágnak, amelyben a funkcionalizmus, a praktikum, a fény kerültek középpontba. Az Új-Lipótvárost birtokba vevő középosztály lubickolt az új házak és a negyed nyújtotta szolgáltatásokban: Márai nyugtalanítóan intelligens magánhivatalnokai élvezik a házakban működő központi fűtést, a csapból folyó meleg vizet, sőt, a luxusbérházak Margitszigetre néző tetőkertjét. Emellett sokat olvasnak, szívesen és gyakran járnak színházba, moziba, egyszóval máshogy élnek, mint elődeik. S van is hova járni: a Dunapark házat is jegyző építészpáros, Hofstätter Béla és Domány Ferenc tervei alapján megépül a Lloyd mozi a Hollán Ernő utcában, ott az Ipoly, vagy a Vígszínház mellett az Elit Mozgó (ma Kino), de van itt tenisz-, és jégpálya, 1922-ben megnyit Kállai Lili mozdulatművészeti iskolája és akkor a pszichoanalízist még nem is említettük… 
Így hetven-nyolcvan év elteltével egy dolog biztos: az újabb Lipótváros minden fanyalgás dacára kiállta az idő próbáját.

az Újpesti rakparton, a Radnóti utcánál

Az összes archív fotó a Fortepanról van, a Tátra utcai saját.

Források:
Szerb Antal: Budapesti kalauz Marslakók számára (1935)
Márai Sándor: Budán lakni világnézet- A városrész Márai Sándor írásainak tükrében/A kártyavár (Jövendő kiadó-Helikon 2010)
Vas István: Nehéz szerelem – Elvesztett otthonok (1957)
Ferkai András: Pest építészete a két világháború között

Az írás a Lipócia Magazin 2012/1. számában jelent meg.


3 komment

2012-es évzáró dolgozat

2013. január 02. 19:44 - Varázsceruza

Régen, a múlt században, minden évben csináltam egy leglegleg-et, vagyis december 31-én összeírtam az év számomra legszebb, legszomorúbb, legérdekesebb pillanatait. 1985-ben pl. az egyik legklasszabb nap január 20 volt, amikor Budapestre kirándultunk az osztállyal, a legidegesebb november 18-án voltam, foghúzás előtt, és naná, hogy a legreménytelenebbnek akkor láttam a helyzetet, amikor szeptember 1-én elkezdődött a suli. Szándékosan átugrom most a reménytelen szerelmek felett évődő szirupos pontokat, ha valakit mégis érdekel a múltamban vájkálás, inkább csak annyit, hogy a legálmosabb akkor voltam, amikor szeptember végén almaszedésből jöttünk haza;)
Pont ugyanezek a kategóriák most nem lesznek, az idei év számomra legfontosabb helyei és képei viszont igen. Nem számoltam meg, hány lépcsőházban jártam idén, legálisan vagy nem és azt sem tudom, hány épületről csináltam dokumentáló felvételeket, de azt tudom, hogy bővíteni kellett a gépem memóriáját és azt is, hogy a mai napig gondot okoz a képek tárolása, megfelelő mappákba helyezése. Szóval ez itt az én szubjektív leglegleg-em a 2012-ben általam bebarangolt vagy látott helyekről, épületekről, eseményekről. Előre elnézést kérek azoktól, akik csak jót várnak. Nem. Ez pont olyan lesz, mint az Élet. Néha édes, néha meg ...  

Enyészet ide vagy oda, a kedvenc lépcsőházam ez lett, a Kodály köröndön:


A kedvenc art deco stílusú lakóépületemet a Kassák Lajos utcában pillantottam meg:


Ha már art deco, ez a lépcsőház nem maradhat ki a sorból. Naphegy, Gellérthegy utca.


A kedvenc szecessziós építészem Fodor Gyula lett, és tőle a Hajós utca 25 szám alatti lakóház belseje érintett meg legjobban, talán azért, mert még belógnom se kellett, mivel hivatalos ügyben jártam ott. Erről majd lesz poszt is hamarosan.




Az év legnagyobb felfedezése a Vas utcai iskola és Lajta Béla építészete úgy en bloc.




Az év legnagyobb csalódása, szorosan az általam nem dokumentált Hercegprímás utcai, klasszicista épület lebontása után, a Bajcsy Zs. út és a Stollár Béla utca sarkán álló ház kibelezése. Bármilyen jók is legyenek a rekonstrukciós tervek, a faszádizmusnak nem lehet örülni. 

tavasszal
novemberben
Decemberben még egy ilyet láttam az Eötvös utcában. Részben (!) meghagyott homlokzati fal, mögötte romok:
Egyszer majd szálloda lesz.

De legjobban a Váci úti házak bontása szomorított el. Több fázist is megörökítettem, itt pl. még állt a fal, de a tetőt már elbontották, aztán egy idő után már nem akartam tudni hol tart a rombolás. Ezek a házak már csak a képen állnak:


Ide jön még a Mészáros utcai ház képe, tavalyról:

... és ugyanez idén:

A legfurább helyet a Népszigeten, a Vízművek telepe és a horgászengedélyek kiadásáért felelős kirendeltség mellett leltem meg, gyöngytyúkokkal, kutyákkal és egyéb élő, valamint életnagyságú műanyag  állatokkal ... De fagyi is van. Meg iwiw klub. 


Enyészet témában az abszolút kedvenc a IV. kerület, Zsilip utca, ez egy lakott ház kertje, ahol simán csak megállt az idő. Mellette viszont egy ipari csarnok romjait lehet bebarangolni, akinek van mersze és nem fél a farkasoktól:



A legakciódúsabb utcarészlet jön. Amikoris Bruce Willis, sajnos képen kívül, valamint csapata pont az ablak alatt óhajt forgatni. Vörösmarty utca.


A legjobb mozis hír az Átrium rendbetétele és újranyitása...


... a legrosszabb pedig a Kossuth, a Lloyd és a Kino bezárása:


Kedvenc tűzfalból kettő is van, a Király utcában illetve a Váci úton:
 

Időközben az üres telket elkezdték beépíteni.

A legjobb építészeti program a Százéves házak ünnepe volt...


és ide sorolnám még a Design hetet is a Kozma Lajos, Lotz Károly és az OTI séták miatt:

a Klinger-villa
És még folytathatnám a sort... Összességében mozgalmas, de nehéz év volt. Újévi fogadalom most nem lesz, pláne nem a Fortepan-nal kapcsolatban, úgyis megszegném. Tervek igen, ezekből csak a kevésbé bonyolultakat írnám ide: város- és építészettörténeti könyveket olvasni, átnézni az összes Tér és Formát, összegyűjteni és lefotózni az összes Fodor Gyula és Kozma Lajos házat, bejutni egy-két, Kozma Lajos és/vagy Molnár Farkas által tervezett budai villába, a MÁK bérházba, az egykori Kelenföldi Hőerőműbe, a Nagyvásártelepre, a Baross utcában az egykori Józsefvárosi Telefonközpontba, felmászni egy csomó tetőre és onnét képeket csinálni, és itt leállok...  És ott van még Angyalföld is, meg a titkos tervek.

Minden olvasómnak, blogbarátomnak és ismerősömnek nagyon boldog, élményekben és városi felfedezésekben gazdag új évet kívánok!

11 komment
süti beállítások módosítása