Kép-tér Blog

"Én a várossal akarom Önt megismertetni..."

Szentkirályi utca 6.

2013. október 13. 10:48 - Varázsceruza

Épp a Szentkirályi utcában jártam, amikor eszembe jutott, hogy van itt egy ház, amiről blogbarátnőm, Vera írt nem olyan régen. Az udvarát benőtte a vadszőlő és egy bizonyos Róka Pálhoz jártak ide a népek tánciskolába. A kapun lévő leselkedőről és a lepusztult homlokzatról ismertem meg. A bejárat melletti táblán azt olvasom, Józsefváros védett értéke, épült 1897-ben, Jahn József tervei alapján. Az ajtó zárva, legalábbis úgy tűnt, de ahogy nekidőltem, kinyílt. Bent voltam. Csend volt, csak egy tétova idegen állt a darabokra tört járólapokon az udvarban, mintha várna valakire. Később egy lakó jött ki a gangra takarítani és egy kutyasétáltatót is hallottam valahol alattam, a lépcsőházban, hangos ugatástól kísérve, de most szándékosan kerültem a találkozásokat és a levelekből szőtt függöny mögé bújtam. Olyan hatással volt rám a vadszőlővel benőtt enyészet, nem akartam, hogy megtörjön a varázs. Hétfő délelőtt volt.

 

 

 

 

 

 

 

 

A főlépcsőt nem találtam izgalmasnak, ellenben a melléklépcsőházat igen: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
És most milyen jó, mert a ház történetét el lehet olvasni a Lásd Budapestet Blog-on, így nekem igazán könnyű dolgom van. De Róka Pál neve annyira megtetszett, hogy beírtam a keresőbe, és mint kiderült, nem csak mezei tánctanár, hanem "író, zeneszerző, koreográfus, akadémiai tanár, a Magyarországi Tánctanítók Egyesületének elnöke, tánciskola-alapító, a Tánctanítók Lapja szerkesztője; Róka Gyula táncmester fia, Róka János táncmester unokaöccse. Élt 1877-1924 [1930]. Sírfelirata: „A magyar táncművészet úttörője.”(innen)



Frissítés (2020. május 1-én):

A Budapest időgép-en rendelkezésre álló telekkönyv és tervtári dokumentációk alapján az épület tulajdonviszonyai így alakultak:

Az első feljegyzés 1863-ból van, amikor Spécz Károly és neje Glosz Franciska birtokában volt a telek. Rajta valószínűleg állt már egy lakóház, mert 1864-ből fennmaradt a Spécz Károly megbízásából a Vigadó megálmodója, Feszl Frigyes által készített földszintes toldalék terve, amely az udvari részen bővítette ki a meglévő épületet. A régi terven egy U alakú, nagy udvaros épület ábrázolódik,  amelyet egy fordított L formájú emeletes udvari szárnnyal bővítettek a telek északi részén. A hajdani Ősz (a Szentkirályi utca egykori neve) és mögötte a Vas utcában elterülő négy egymáshoz kapcsolódó telekhez méretes összefüggő kert tartozott. Ez a szerkezet a városrész beépülésének kezdeteit mutatja. (Forrás: Budapest folyóirat, 2017, 7.szám) 

regiterv.pngForrás: Budapest Időgép

A Spécz család három gyermekétől 1894-ben Kutschera Richárd és Hazay Mária vásárolta meg, tőlük pedig 1897 április 30-án került a mai épület építtetőjének tulajdonába. Ők voltak Hulitius János és neje, Jahn Gizella, ez utóbbi az építész tervező, Jahn József (1845-1912) lánya. 

1898 június 27-én feljegyezték, hogy a telken egy háromemeletes ház épült. Jahn a bérházat középen kétmenetes szakasszal osztotta meg. Az első udvar utca felőli lakásait széles lodzsáról lehet megközelíteni. A földszinten bábos korlátok húzódnak, hasonlóan az átkötő rész középtengelyéhez. Jahn József számos jó színvonalú és tetszetős, eklektikus bérházzal gazdagította a fővárost, tőle származik a blogon bemutatott Hajós utca 13-15 és a Podmanicky utca  19. terve is. 

Hulitiusék valószínűleg inkább csak befektetésnek szánták az épületet, mert a lakcímjegyzék szerint ezekben az években nem ide, hanem a 7. kerületi Damjanich utcába voltak bejelentve. Ezt a feltevést erősíti a tény, hogy 1901-ben csereszerződéssel a Szitányi családé lett az ingatlan (Ödön, Margit, Paula, Mariska, Carola, Gabriella és Ferenc). Ők 16 évig birtokolták, majd eladták Glückstahl Lajos és Weil Mór részére.

 

Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat,

itt csatlakozhatsz a blog Facebook oldalához és itt követhetsz Instagramon. Iratkozz fel a

youtube csatornára további videókért. 

 

Az oldalon publikált fényképek nagy része a sajátom, ellenkező esetben azt külön jelzem. 

Saját képeim és az írásaim szerzői joga fenntartva, felhasználásuk

KIZÁRÓLAG az írásos engedélyemmel lehetséges. 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kep-ter.blog.hu/api/trackback/id/tr657463628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ÉvaZsuzsanna 2014.07.16. 05:11:31

Meg kéne látogatni ezt a házat is: http://amulok.blogspot.hu/2011/02/melto-ez-illik-ez.html
süti beállítások módosítása