Kép-tér Blog

"Én a várossal akarom Önt megismertetni..."

Verdák (és az újévi fogadalom)

2012. január 03. 11:11 - Varázsceruza

Nem szeretem az újévi fogadalmakat. A cigarettáról sem január elsejével szoktam le és a "mostantól rendszeresen fogok sportolni és egészségesen étkezem" projekt  (mert lesz idén is!) sem ilyentájt szokott elindulni,  hanem amikor maximálisan elegem lesz valamiből és belső késztetést érzek a változásra. Épp ezért talán botorság leírnom, hogy valamit mégis megfogadtam: soha többet nem fogok órákat tölteni azzal, hogy a fortepan.hu-n kattintgatok, ahol  fájdalom, de már 13827 fotó van. Ez azt jelenti, hogy ha valaki minden képnél, a kattintást és a kép betöltését is beleszámítva két másodpercig időzik, az összesen 27654 másodperc. Vagyis alig 8 óra kell ahhoz, hogy az egész huszadik századon egyhuzamban, lóhalálában végigkattintsunk. Ami nem is olyan sok, de higgyék el, ha egyszer valaki ráérez az ízére, ugyan nem egyszerre, de ennél sokkal több időt is el lehet ott játszani. A mai - még év eleji, lazító, bemelegítő- poszt témája azért lettek a verdák, mert főleg az ötvenes-hatvanas évekhez érve meglepett, mennyi figyelemreméltó autó előtt, mellett pózolós portré van. Az autó az ember barátja, vele van jóban-rosszban, társ a bajban, státusszimbólum, közlekedési eszköz, remek háttér, díszlet és miegymás. Nézzék csak: 

A huszas években, Fiat és csípőre tett kéz:  

Ilyen verdával még a csíkos fuszekli-kockás bricsesz együttes felett is szemet hunynak a csajok:  

Kirándul a család:

Kukorica, kukorica...

Defekt:


Merdzsó:

Padlógázzal tépünk át a harmincas évekbe:
BMW319 Roadster
Ha nincs igazi, jó a papír is:

Fut, robog a kicsi kocsi:

Újabb defekt. Kemény idők: 

Lepsénynél így figyelmeztetik a gyorsan hajtókat: 



A negyvenes évekre áramvonalasabb a dizájn. A második világháború után a nyersanyaghiány miatt a rendőrség nem tudott rendszámtáblákat gyártani, így mindenki otthon fabrikált magának. 1948-ban persze kiderült, hogy sokan kitalált rendszámmal, engedély nélkül közlekedtek. 

Opel kadett
Chevrolet a Sas-hegyen

Marikát nem hagyhatom ki, Csepel gyártmány:

Ford V8 mentőautó


Tuti nem zöldséges:

Poén:

Egész alakos portré a Bem rakparton:


Ugyanaz a kocsi először a Szervita téren:

majd Szarvaskőn, szarvasmarhákkal:



1959 után váltanak a rendszámok hat karakteresre:  







Dolly hasonmás:

Badacsony, kocsi, csók:
Skoda Octavia Super

Apuci kicsi fia: 

... és pici lánya:

A hetvenes évek:


Variációk egy kocsira:



A kedvencem:


Sajnálom, hogy a márkát nem sikerült mindenhol feltüntetnem, de valójában azelőtt sosem hoztak lázba a kocsik. A "milyen kocsija van?" kérdésre is rendre azt szoktam válaszolni, hogy "nem tudom, talán kék". Persze száz évvel ezelőtt sokkal könnyebb volt, 1906-ban például a Magyar Automobil Club jegyzéke szerint a 351-es volt a legnagyobb rendszám, és azt történetesen Törley József egy teherautója használta.
Boldog új évet!

Fotók: FORTEPAN
5 komment

Karácsonyi üdvözlet a régi időkből

2011. december 24. 09:08 - Varázsceruza

Hát eljött, itt van Karácsony. És mivel ilyenkor ezer dolog van, vár rám a töltött káposzta, a bébipulyka a hűtőben és akkor a mákosgubáról még nem is beszéltem, ígérem, rövid bejegyzés lesz. Kedvenc régi, ünnepi üdvözlőlapjaimat szeretném közzétenni, amelyeken a csinos fehér egerektől kezdve a hóban esernyővel álldigáló és muffos kislányokig, minden van. A kedvencem az (és ez saját lap), amelyen nagymamám Amerikában élő magyar rokonai az ötvenes években úritök magot kérnek itthonról. Elképzelem, ahogy a nagymamám, akinél jobb túróspitét és beiglit senki nem tudott sütni, csomagolja az úritök magokat és aztán megy a falu postahivatalába, ami csak bizonyos napokon és mindössze pár órát volt nyitva, hogy feladja. Hadd teremjen Pennsylvaniában is igazi magyar úritök!

Mindenkinek nagyon kellemes ünnepeket!









Népviseletben:

Kutyaszán és muff:





Az ajándékgyáros télapó fedetlen fővel:  



A szülők helyében elkezdenék aggódni:









"Nani, légy szíves küldeni egy pár szép úritök magot"



A háború utáni magyar képeslapokról szigorúan eltűnnek az angyalkák:







A képeslapok inneninnen és innen
1 komment

Nosztalgiázzunk! - Ajándék a Szivárvány áruházból és Tv-maci karácsonya

2011. december 23. 09:32 - Varázsceruza

Az úgy volt, hogy a fának a plafonig kellett érnie, különben mit sem ért. Erre jött a csúcsdísz, ami mindig ferdén állt, egy piros horpadás volt a közepén, nem mert megsérült, hanem ez volt az eredeti dizájn. Az a dísz újkorában sem nézett ki jól, de a régiek mind olyanok voltak. Mindig "jó" filmek voltak a tévében, akkor rémesen sajnáltam, ha vendégek jöttek. 1981. december 25-én például, amikor azt találtam a naplómba feljegyezni, hogy "szar az élet", A sakál napja volt. A rá következő nap reggelén "kivánszorogtam kajálni", majd "délelőtt nagynehezen felöltöztem". Nehéz idők jártak. '84-ben a Csillagok háborúját jegyeztem fel, sajnos kommentár nélkül. '85-ben A nagy balhé-t (The Sting) adta az egyes csatorna, Robert Redforddal. Az egyik  nagymamám sütötte a beiglit, amiből a mákosat viharos gyorsasággal pusztítottam mindig el. Szaloncukorból pedig a fehér marcipánszerű töltelékeset szerettem egyes-egyedül, s itt a hangsúly a "szerű" utótagon van, mert fogalmam sincs, miből lehetett, azt viszont tudom, hogy nem volt belőle mindig. De csak amíg nem jött a Lestyán a maszek szaloncukrával. Az igazi nagy szám persze mindig az ajándékok voltak.
Pedig nem lehetett egyszerű válogatni, az akkori reklámok nem sejtetnek pazar választékot, vagy nyugati árudömpinget. Viszont '81-ben nagyon örültem a szomszéd családtól kapott négyszínű tollnak, és könyvből is mindenki annyit vett, amennyit akart.

Jóval korábban, az ötvenes években az állami áruház fogalom volt. Sajnos a plakáton lévőkből ma már egy sem működik, nincs Lottó, sem Verseny, sem Divatcsarnok, sem Corvin, piaci verseny van helyettük:



Aranyat csak az ő boltjaik vásárolhattak:

1960-as a Szivárvány plakátja. Az áruház leginkább textil- és méteráruval, valamint ruházattal foglalkozott, de műszaki áruháza is volt, pl. a Baross téren.

A könyv mindig jó ajándék, főleg a földművesszövetkezeti boltokból:
1960-as évek, Szilas Győző

1968, Bognár Árpád 

1978



1979

forrás: retronom.hu





1985. Az ilyen kosárra ugye mindenki emlékszik?
forrás: retronom.hu
A lemeznek és a műsoros kazettának is örültünk:

Így tényleg könnyű volt az ajándékozás:


Idén a tévében a Micsoda nő lesz, meg a Ház a tónál, e kettőből nem kérdés, hogy Keanu Reeves-t kell nézni, ahogy Chicagoban levélből kalauzolja szerelmét. 

forrás: retronom.hu
És bár nem kifejezetten karácsonyi dal, de a régi idők és a csillagszórók miatt, meg mert imádom, a mai posztot Őze Lajos, Hetényi Pál és Kakassy Ági triójával zárom. Boldog Karácsonyt!


1 komment

Karácsony réges régen, egy messzi-messzi galaxisban

2011. december 18. 08:51 - Varázsceruza

Nem kérdés, hogy 1977-ben egy legenda kelt életre. Az más kérdés, hogy itthon még két évet kellett várni George Lucas élete Művének, a Csillagok háborújának bemutatásához. A Lucasfilm minden decemberben profiljának megfelelő témájú képeslapokkal köszöntötte a partnereit, ezek gyűjteménye következik most, időrendi sorrendben. Előrebocsátom, hogy Han Solo és Luke Skywalker képmását senki ne keresse ezeken a lapokon, valószínűleg azért, mert R2 D2-nak (értsd artu-ditu) és C-3PO-nak vagy Yodának még sokkal jobban áll a rénszarvasagancs meg a mikuláskabát, mint Harrison Fordnak. Darth Vader, a sötét lovag karácsonyi szerepeltetésére is csak 2010-ben vetemedtek, de megérte, ütős lap lett.

1977
1978
1979
1980
1981
1981- belül
1982
1983
1984
1985
1986
1994
1995
1995 Lucas Arts
1996
1999
1999 Lucas Learning
2000
2000 Lucas Learning

2001
2002
2002 Lucas Digital


2003
2004
2005
2007
2009
2010

A Lucasfilmnek számos divíziója van, egyik csak vizuális effektekkel, a másik (Skywalker Sound)  hangutómunkával, a harmadik (LucasArts) interaktív tartalmak fejlesztésével, a negyedik animációval, a Lucas Licensing pedig a Csillagok háborúja felhasználási jogaival foglalkozik. A Singapore-i animációs stúdiójukba pedig nagy erőkkel keresnek gyártási stábot és szakembereket, ha valaki éppen arrafelé keres filmes munkát.

Legyen veletek az erő!
Szólj hozzá!

A szecessziótól a recesszióig- múlt századi karácsonyi magazinborítók

2011. december 16. 08:19 - Varázsceruza

A karácsonyi készülődést idén az alábbi válogatással kezdem. Boltoknak még a közelében sem jártam és tekintve a hétvégi, előre borítékolható rohamot, amit talán csak a recesszió fog némileg megfékezni, valószínűleg hétvégén sem fogok. Éppen anyagot kerestem valamihez a lomok között, amikor két régi Ifjúsági Magazin-t is találtam, sírnivaló karácsonyi borítóval, ahogy azt a kedves olvasó majd a nyolcvanas évek képeihez érve látni fogja. Aztán kíváncsi lettem, hogy különböző időkben, a világ különböző részein hogyan ünnepeltek decemberben a magazinok és a képes újságok. A sort a legművészibb borítók nyitják a Life-tól és a Vogue-tól, szecessziós, majd art decos grafikákkal. Talán nem kéne azt mondanom, hogy nehéz őket űberelni. Olyannyira az, hogy nem is nagyon sikerül senkinek, a korai letisztult és művészi grafikák után minden jön, amit nem sajnálnak a népektől a szerkesztők. És fájdalom, de nálunk annyira kevés retró cucc van még digitalizálva, hogy nem igazán tudtam kiegyenlített magyar-külföldi mezőnyt felmutatni, ezért billen a mérleg nyelve erősen a New Yorkerek és a Vogue-ok felé, meg persze azért is, mert a New Yorker borítók a világon a legjobbak. Még több mint egy hetünk van, kellemes készülődést!

1905. dec. 7-i borító- William Balfour-Ker festménye
A Flatiron akkor már 3 éve állt és még egyike volt New York legmagasabb épületeinek, persze a télapónak és a rénszarvasoknak ez nem lehet akadály. A Life első száma 1883-ban jelent meg.

1914 - innen
A Vogue bármilyen hihetetlen, de 1892 óta létezik, igaz, eleinte hetilap volt, csak az alapítója halála után karolta fel a Condé Nast, és a fenti címlapot is már nekik köszönhetjük.

Vogue, dátum nélkül - innen
Szintén a Condé Nast gyermeke a New Yorker. 1925-ben, születése évében ilyen fát állítottak:
1925 - Rea Irvin illusztrációja korabeli játékautóval és hajóval

1929 - innen

1931
Az amerikai Vanity Fair 1913-tól 1936-ig élt, aztán beolvadt a Vogue-ba.
1935 -  Paolo Garretto illusztrációja, lásd  www.hellerbooks.com
 
A második világháború után pár évvel a férfiaknak íródott kalandmagazin, a True igazi mácsós képpel ünnepel, amolyan negyvenes évek módjára persze, szájból kilógó blázzal, nyitott sörrel, elvégre férfiak vagyunk:
1948 - forrás: www.manpulpmags.com

 Jönnek az ötvenes évek. Az 1950-ben alapított amerikai Galaxy scifi télapói két egymás utáni évben:
1953

1954 - innen

Az egyik kedvencem, a visszafogottság, a színek és a profánul nevető angyalkák miatt:

1958- William Steig illusztrációja

1961

Nők lapja, 1949. október 20-a óta, eleinte a dolgozó munkás- és parasztasszonyok szórakoztatására. Az N betűt hozzá kell képzelni: 
1967. Forrás: www.retronom.hu
A lábakon álló tévéből kinövő karácsonyfa a tv műsorújság borítóján:
innen
Hetvenes évek:

1970
A Hollywood Studio Magazine 1971-ben retró címlapon, a harmincas évek szexszimbólumával, a mindössze 26 évet élt Jean Harlow-val ünnepel:
innen

Míg 1974-ben a Gentlemen's Quarterly Barbra Streisanddal lepte meg az úriembereket- "Karácsonyig ne bontsd fel"...
1974
... addig a Time recessziós jókívánságokat küld, bár utóiratban azzal szépít, hogy "jó hír is van":


Így jutunk az ízlésficam korába. Az 1965-ben létrehozott Ifjúsági magazinnak 1981-ben mindössze egy nyári virágos, búék-es decemberi számra futotta, de félek, hogy a novemberiben sem találnánk jászolt és angyalkákat:
1981

1985 decemberében ehhez képest óriási a fejlődés: Szűcs Judithék feje mellett legalább négy karácsonyfadísz lóg bele a képbe, de ezzel együtt is szolidnak érzem az ünnepi budgetet: 
1985

Egy évvel később, szolid nyálcsorgatás a fiúknak. Hugh Hefnernél Brooke Shields kap címlapot és alkalomhoz illő maxi fülönfüggőt, de sajnos csak nyuszifület villant:
1986

A századvég kissé bizarr karácsonya. A New Yorker itt sem spórolt az eredetiséggel:
1997
Zselés szaloncukrot azok kapnak, akik lefordítják a jeleket:
2006 - innen
Ráadás a huszonegyedik századból, és ezt nem hagyhattam ki, mindenki beláthatja. Bármilyen hihetetlen, ez (is) a jelen:
2011

A New Yorker borítók innen és innen
Az Ifjúsági Magazin online retrospektív magazinjáért katt ide

2 komment

Ó, azok az újlipótvárosi bérházak...

2011. december 13. 13:22 - Varázsceruza

Nagy volt a kísértés, hogy kísérőszöveg nélkül hagyjam e bejegyzést, mert úgy gondolom, hogy az újlipótvárosi ház olyannyira Fogalom, hogy nem kell hozzá mit fűzni. Különben is lerágott csont, hogy arrafelé milyen jók a lépcsőházak, és az egész városrész milyen klassz és a Bauhaus így meg úgy. Hogy mégsem hagyhatom szó nélkül, annak két oka is van: első az építész személye, a második pedig sajnálatosan az, hogy nem lettek elég jók a képek ahhoz, hogy magukban helytálljanak, hivatalos ügyben voltam ott, és csak félig-meddig stikában kattintgattam. Ezen a képen is ez látszik, meg ahogy magamat is megörökítem a tükörben:


Az épület a Szent István park és a Balzac utca sarkán áll, abban a tömbben, amelynek a park felől nézve teljesen egységes a homlokzata.




hol vannak itt még a park fái? (Máté Olga felvétele)

Ezek már azok a házak, amelyek kivétel nélkül 1933 után épültek itt Lipóciában, a tömbök keretes beépítésével, a Közmunkák Tanácsának szigorú előírásait követve, beleértve ebbe akár az általuk megrajzolt homlokzatot. A tervező pedig Hofstätter Béla, akiről a Dunapark-ház kapcsán már ejtettem pár szót, és akinek két háza is simán belefér az én privát "Budapest tíz legjobb bérháza" listámba. Azon nyájas olvasók kedvéért, akiknek elsőre nem jut eszébe a két ház, katt ide.


1935-ben készült el, abban az évben, amikor a Dunapark nevűt építeni kezdték a Pozsonyi út 38-42-ben, hogy a rá következő évben át is adják a tehetős polgároknak. De ami jár a luxusbérháznak, nem feltétlenül jár mindenkinek, legyen bár az a Szent István park sarkán. Elmarad hát innen a kék gumiszőnyeges csigalépcső, az egy gyors és egy lassú lift, a tetőkert margitszigeti kilátással, a márványba csomagolt vesztibül. Ami jár: vasbetonváz, lapostető margitszigeti kilátással, sarkon átforduló erkélyek az ötödikig, szerény bástyaként kiemelkedő tetőemelet a hatodikon és egy figyelemreméltó előcsarnok.



A belépés utáni áhitathoz nagy mértékben hozzájárul a dupla belmagasság, a csontig letisztult formák mindenféle ornamentika nélkül és ha tetszik, ha nem, a park közelsége, azaz a genius loci, bárhogy is kúszott be közénk. Meg kell említenem, hogy itt tulajdonképpen korrekt felújítási munkát is eszközöltek a belső térben, amitől minden olyan "nett" lett, sőt ha megnézzük az archív képet, akkor azt fogjuk mondani, hogy olyan "más". Értsd: a régi mettlachi helyett maxi padlólap borítást kapott, eltűnt a kétsoros márvány lábazat, befestették a korlátokat és a rácsot feketére, stb. Nem is bántom inkább - bár nehezen állom- tudom én, hogy nem lehet minden olyan, mint régen:

ez volt
ez lett
meg ez
Szép a kapu is, és nem kicsi:



Az eredeti tervek szintenként egy 3 szoba-hallos és két 2 szoba-hallos lakással bírtak, ahogy azt Szerb Antal már 1935-ben hajszálra pontosan megírta az Újlipótról a Marslakóknak szánt kalauzában: "Minden modern és egyszerű és tárgyilagos és egyforma itt. Két szoba hall az egész városnegyed..." A hall ugyanis akkor élte reneszánszát, s muszáj volt úgy kanyarítani az alaprajzot, hogy az ablaktalan, általában átjáróként, az előszobát és a nappalit összekötő helyiség része legyen a harmincas évek divatos lakásának. És ezt tessék kérem komolyan venni, annál is inkább, mert ha nem volt, inkább csaltak, és átnevezték az egyik szobát hallnak, hogy biztosan legyen a kecóra vevő.


Hofstätter Bélának jól menő építési vállalkozása volt, csak itt a környéken vagy 15 házat számoltam meg a Ferkai könyvben, amikhez tervezőként köze volt, ebből néhány közös munka Domány Ferenccel. A társ kezének nyoma, művészi vénája azért itt hiányzik, de az igényesség és a nagyvonalúság megvan. Az újlipótvárosi építészeket, és magát a negyedet egyébként kezdetben azzal támadták, hogy a modernizmus -azaz köznyelvben a "Bauhaus"- egyfajta felhigított, kommersz formája jött itt létre, hiszen külsőségekben hozza azt, ami a Bauhaus sajátja, a letisztult, mértani formák, minimális díszítőelemek, lapostető, nagy ablakok, csak épp a szellemiségét nem. Túlságosan szűkek lettek az utcák, kicsik a lakások, nem voltak igazán "áramló terek", kiszorult a természet, esetenként akár az elegendő napfény is, hogy a modern ember tökéletes lakóhelye megszülessen. Erre én meg csak azt tudom mondani, amit Mark Darcy már elsütött a Bridget Jones filmben: mi úgy szeretjük, ahogy van.


Hofstätter legtöbbet emlegetett munkái:
Pozsonyi út 38-42 Alföldi Cukorgyár Rt Bérháza (Dunapark-ház) - Domány Ferenccel
Margit körút 15-17 - Weiss Manfréd Vállalatok Elismert Nyugdíjpénztárának Bérháza - Domány Ferenccel
Hollán Ernő u. 7/b bérház, benne az Odeon-Lloyd mozival - Domány Ferenccel


És kevésbé ismertebbek (a teljesség igénye nélkül):
VIII. Víg utca 22, Omnia-ház
XIII. Alig utca 3.
XIII. Hegedűs Gyula u. 37.
XIV. Ilka u. 43.
XIII. Tátra utca 24, 26.
A Pozsonyi-Balzac sarokról a ház, mögötte a parkkal

Felhasznált irodalom és az archív képek forrása:
Ferkai András: Pest építészete a két világháború között

Szólj hozzá!

Olcsó és egészséges rendőrlakások a Dagály utcában

2011. december 07. 12:22 - Varázsceruza



„Gondoskodtam arról is, hogy a lakáshiányon a rendőrségnél a legmesszebbmenőleg segítsek és itt maga a kormányzat, különösen a pénzügyi kormányzat, az államkincstár a legnagyobb készséggel szolgáltatta rendelkezésemre a szükséges pénzösszegeket. Két ilyen telepet létesítettünk: egyet a Fehérvári úton, amely majdnem teljesen elkészült, egyet pedig, amely épülőfélben van, s amely sokkal nagyobb és mintegy 4—500 család részére bír befogadóképességgel, a Dagály utcában. Ezzel is oly lakásokhoz juttattuk a rendőrlegénységet és pedig olcsó és egészséges lakásokhoz, hogy őszintén szólva hivatalba lépésem idején magam sem gondoltam, hogy ezt a kérdést ilyen gyorsan sikerül megoldani.” Így beszélt Scitovszky Béla, a Bethlen-kormány belügyminisztere az Országgyűlés képviselőházának 259. ülésén, 1929. február 27-én. És 1930-ban, még egy évvel azelőtt, hogy Scitovszky a súlyosbodó gazdasági válság okán a kormányával együtt megbukik, ifjabb Francsek Imre tervei alapján valóban át is adják a telepet a rendőröknek. Hat darab U alakú épület alkotja, az utca két oldalán áll belőlük három-három, egymással farkasszemet nézve.






Nem nevezhetőek különlegesnek vagy szépnek a halovány rózsaszín és vízzöldre vakolt, enyhén neobarokkos épületek, de ezt az utcát is belengi egy sajátos hangulat, ami egy sarokkal odébb már sehol sincs: a mellékutcából befigyelnek a tízemeletes lakótelepi házak a hatvanas évek derekáról, és hol van már onnan a rendőrlegényeinek a válságban olcsó lakásokat létrehozó belügyminiszter... 


Igaz, hogy fürdőszoba nem járt a kecóval, csak két szoba, szerencsés esetben két szoba hall, de a kötelező konyha, kamra, WC megvolt. Azóta meg nyilván megoldották az itt lakók, hogy valamelyik helyiségből kicsit lecsípve, áttoldozva-foltozva az alaprajzot, meglegyen a saját kád, csap, fregoli helye. Közös fürdő a lépcsőházból nyílt, az „E” típusú épületben például, amely atipikusnak nevezhető, mivel nincs tükörpárja, az első emeleti oldalfolyosóról nyíló 34 szobához dukált két közös vizesblokk, a másodikon némileg javítva az arányon 21 szobára számolhattak ennyivel. Itt az „E”-ben volt amúgy a telep szabadidőközpontja: a földszinten konyha, ebédlő, könyvtár, olvasóterem, tornaterem, bokszterem várta a munkában megfáradt rendőröket. 


A Dagály fürdőt meg csak 1948-ban bocsátották a nép rendelkezésére, úgyhogy nem volt akkora mákjuk, hogy az utca végébe járhassanak úszni. Kert is van, meg kis park is a házak közt, mondom én, hogy nem volt ez rossz:


Az U alakot garázssor zárja, mögötte a kiskert: 



A homlokzati díszek és az eredeti ablakosztás az enyészeté lett, apróbb ornamensek azonban magabiztosan hirdetik, hogy a szocializmus nem múlt el nyomtalan, és ezt itt, a hatvanas években épült lakótelep tövében teljesen helyénvalónak is érzem.





Képek a múltból: FORTEPAN
Valamikor a hetvenes évek tájékán. Fotó: FORTEPAN
Scitovszky Béla nevéhez fűződött például az idegenrendészet létrehozása, az erkölcsrendészet szabályozása és a belügyi rádiózás megteremtése, de a már korábban újra felállított csendőrség és rendőrség megerősítésében is komoly szerepet játszott. 1931-ben a szocdemek, élükön Kéthly Annával a Nemzetgyűlésben már többször felemelték hangjukat a csendőrök túlkapásai ellen, szegények, akkor még nem sejtették, hogy alig egy évtized múlva mi vár Európára. A rendőrök is még nyugodtan, békésen aludtak a Dagály utcai két szobás otthonokban.





Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat,
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához.


1 komment

A Nap-hegy legjobb épületei: Orvos lépcső, lakóház

2011. november 11. 20:43 - Varázsceruza




Hajlamosak vagyunk negligálni a hatvanas évekbeli házakat, részben azért, mert ez a korszak egybeesik az ország ideológiailag nem túl fényes időszakával, részben pedig azért és mellesleg joggal, mert az akkor épült házak nagy része mégiscsak szocreál és ma ez csak akkor menő, ha valahogy rá lehet húzni a retró jelzőt, de ez épületek esetében valahogy kevésbé dívik. Olyannyira nem szeretjük a szóban forgó érát, hogy még azokat az értékeket sem vesszük észre, amelyek minden ellenére mégis megszülettek. Talán, mert nem telt még el elég idő ahhoz, hogy kellően patinásak legyenek, vagy mert nem elég feltűnőek a panelházakon szocializálódott szemnek. A hatvanas években épült Chemolimpex-OTP irodaház a Petőfi Sándor utcában (terv: Gulyás Zoltán) is csak akkor lett beszédtéma, amikor a zeppelin réme körözni kezdett a város felett és most bitang jó érzés a múlt időt használni, remélve hogy ez tényleg befejezett múlt.



Itt van például ez a ház az Orvos utcában, a Nap-hegyre vezető lépcső mellett. Ha az Attila út vagy a Krisztina körút felől, lentről tekintünk fel a dombra, úgy bújik meg a hegyoldalban, a BKIK narancsszínű, hétemeletes kubusa mögött, mint egy szerény, jobb sorsra érdemes kistestvér, aki szebb is és okosabb is, mint a nagy, mégis ő kapja a használt Barbit. Fel kell menni a lépcsőn és kicsit előresétálni a Gellérthegy vagy a Naphegy utcában, vagy még jobbat mondok, a Várból letekinteni a Nap-hegyre, hogy jól láthatóvá és egyértelművé váljon: ez egy jó ház. 




1964-ben Schmidt Lajos rajzolta az ötemeletes lakóépületet a domboldalba, lépcsőzetes kialakítással. A Gellérthegyre néző oldalon a homlokzat teljes egészében erkélyek futnak. Az épület fél szint eltolással követi a meredek lejtő vonalát és szépen simul hozzá. Leginkább azt hiszem, a szerénysége imponál, ahogy a lejtőt hűségesen követi, s a terepviszonyokat nem megerőszakolva, azokhoz szépen és finoman alkalmazkodik.

forrás: egykor.hu

A fél szint eltolásos megoldásra Ybl-díj járt, az indokok közt felsorolva a "budai városkép emelését" és "a tabáni városképet lezáró fontos városkompozíciós szerep"-et.






A hatvanas évek eleje egy viszonylag jobb szakasz, addigra túl vagyunk az 1956-ban bekövetkezett városrombolás és a kb. 200 építész országunkból való eltávozása feletti sokkon, felpezsdül a szellemi élet és ennek hatása az építészet terén is érezhető, folyamatosan, szépen növekvő ütemben épülnek a lakások, de még van élet panel nélkül. Ezt a pezsgést zárja le az 1968. január 1-től életbe lépő új tervgazdasági mechanizmus és a prágai tavasz, hogy a hetvenes években végleg beköszöntsön a tömeges, előregyártott, összkomfortos paneluralom.




De Schmidt ebből már nem veszi ki részét, negyvenkét évesen, 1973-ben meghal. Nem lehet rá haragudni, még a Kerepesi úti lakótelep „cs” -értsd csökkentett igényű- lakástípusa miatt sem, amelyben kollégáival nagyvonalúan, bár nyilván központi ukázra, űzik a fürdőszobát a dolgozók életéből. A Bolgárkertész meg a Padlizsán utca igenis király.


A ház előtti fókapárt Maczon Frigyes formálta fekete gránitból. Retrómedence is van hozzá.


8 komment

A Királyi bérpalota

2011. október 31. 22:35 - Varázsceruza

Ugye mindenkinek megvan az érzés, amikor autóval, a Hegyalja útról halad az ember az Erzsébet híd fele, és egyszer csak ott van előtte a Duna, bal oldalt a Vár, a tabáni templom, szemben pedig a szállodák? Azokban a pillanatokban mindig azt gondolom, hogy milyen király ez a város, még akkor is, ha pusztulni hagyjuk a Várbazárt, felépítünk egy, a jó ízlés határait enyhén szólva is súroló giccsparádét a nemzet színháza címén, zeppelin tervekkel borzoljuk a városlakók idegeit, de ezt nem lehet elrontani. A hídon át Pestre folytatódik a csoda, a Belvárosi templomnál még mindig megvan, a Ferenciek terén is, az Astorián dettó, és nagyjából kitart az érzés a Blaháig, ott le kell kanyarodni és elindulni az Oktogon felé. De ahhoz, hogy a mai Ferenciek tere a Duna-part igazi előszobájává válhasson, rendezési terv kellett. 1874-et írunk, az illetékesek elképzelése szerint a Hatvani utcáról (későbbi Kossuth Lajos) közvetlenül elérhetővé kell tenni a folyót.

forrás: Siklóssy László: Hogyan épült Budapest?
a régi háztömbök a sötétre satírozottak

1885-ben a Közmunkatanács Belvárosról szóló jelentésében ez áll: „A görbe, szűk és egymásnak meg nem felelő utcákban nincs semmi rendszer. A belvárost minden oldalról szép, tágas forgalmi utak övezik, de ezekből nem vezetnek a Belvárosba olyanok, amelyek akár a forgalom igényeit kielégítenék és oda levegőt ömlesztenének. A tervek megállapításánál kettős célt kell szem előtt tartani: a jelenlegi utcákat, mivel helyettük újakat létesíteni nem lehet, a forgalomra alkalmasabbakká tenni és a Dunáról friss levegőt az épületek tömkelegébe bevezetni”- A kulcs a Duna utca volt, amelytől indulva egészen a mai Rákóczi útig létre kellett hozni egy új közlekedési csatornát, amely majd lehetővé teszi, hogy a forgalom a Belvároson át az Eskü téri (Erzsébet) hídhoz híd könnyen eljusson. Hát így lett porrá a régi Városháza, az Athenaeum nyomda épülete, a Kígyó tér és a Kúria, amelynek helyén a Királyi bérpalota felépült. A régi belvárosról még lehet olvasni itt.


ilyen volt

ilyen lett

A Kúria tömböt „cs. és királyi magán és családi alapok” vették meg négyszögölenként 2200 Koronáért. A négyemeletes, tornyos, gazdag homlokzati díszítésű eklektikus lakóház építésére Budapest Székesfőváros Tanácsa 1899. december 20-án adott engedélyt, azzal a kikötéssel, hogy mivel négy emeletesnél magasabb  házak nem építhetőek, az utca felőli oldalon mellőzni kell a földszint két részre osztását és az udvar felől is csak raktárak vagy házmesterlakás alakítható ki a két szintre osztott helyiségekből. Az építéssel a Korb Flóris és Giergl Kálmán párost bízzák meg, akik a tér másik két, városképi jelentőséggel bíró, Klotild főhercegasszony megbízásából épült és az ő nevét hordozó bérpalotát is jegyzik.

forrás: egykor.hu



Mindketten Hauszmann tanítványok, így közreműködnek a New York-palota és a Kúria (ma Néprajzi Múzeum) tervezésében is, majd kiválva a mester irodájából, karöltve fényes karrierbe kezdenek, amelynek csúcsa a Zeneakadémia épülete. Ha belegondolunk, a komplett Ferenciek terének megrajzolásához is jóformán „csak” a Párisi udvarról maradtak le, ha a fontosabb lakóépületeket nézzük.


Hogy mennyire királyi a ház, bizonyítja, hogy a főnemeseknek, magasrangú államhivatalnokoknak rendelkezésére bocsátott palotában 1901-ben maga I. Ferenc József is levizitelt, kétszer is, erről a bérpalota saját honlapján régi képeket lehet megtekinteni itt. Az utcai fronton, a földszinten üzlethelyiségek voltak, eredetileg 12, amelyekből lépcső vezetett fel az első emeleti irodákhoz. A második emelettől felfelé lakások voltak, szintenként hat darab, 8 és 6 szobával. Mindegyik lakáshoz konyha, kamra, két fürdőszoba, cselédszoba és két vécé (ebből egy a cselédé) tartozott. A kezdeti 24 lakáshoz képest a háború utáni leválasztásoknak köszönhetően mára 66 van. 


A ház életében az 1919-es tanácsköztársaság volt az első nagy törés, ez kisöpörte a lakók egy részét, és az akkori házkezelőséget. 1930-ban csináltak ugyan egy generál felújítást, de a második világháború a teljes tetőszerkezetet elpusztította a jobb belső udvari melléklépcsővel együtt. 1949-ben az államosítás sem válik az épület javára, 1963-ig kell várnia az első komolyabb renoválásra, az IKV pedig csak a legszükségesebb karbantartási munkákra költ.


Ugye nem kell mondanom, hogy a szemközti buszmegállóból unalomig ismert homlokzat milyen gyönyörű lépcsőházat takar? Emlékszem, hogy a nyolcvanas években állandóan nyitva volt a kapu és az épület belső udvarán át lehetett átjárni az Egyetem tér fele - akkor már nyilván olyan állapotban volt, hogy nem volt mitől/kitől félteni a belső értékeket. Pedig lett volna mit, a kapun belépve el sem hiszem, hogy ugyanott járok, mint 25 évvel ezelőtt. 



A szecessziós kovácsoltvas korlátok és a kapuk Jungfer Gyula munkái, de Róth Miksa is kapott megbízást színes üvegtáblák készítésére.





Tanulságos a lépcsőház belső festéseinek története is, a honlap szerint 1949-ben a századfordulóra jellemző Habsburg-sárga és kőszínű lépcsőházat és udvart belülről szürkére lefestették, ezt 1963-ban átmázolták világoszöld-fehérre, aztán legközelebb 1980 körül lát ecsetet, bár a feljegyzés szerint jobb lett volna, ha  inkább nem. 1995-ben alakult társasházzá, és nem bírom ki, hogy ne másoljam ide a közös képviselő által írt, a ház akkori állapotáról szóló leletet, ami a mai fotókkal együtt nézve igazi csemege és jó példa arra, hogy mi a rossz példa. Vagyis, mint az "átváltoztatjuk" showban, a kedves olvasó láthatja, hogy milyen volt és milyen lett, és csodálkozhat:
"7 méter magas életvédelmi állványerdő a 270m2-es belső díszudvarban, melyben 5 db villanykörte lóg le az állványról világítás gyanánt, felette egy omladozó, utoljára 70 éve felújított 100 m2-es üvegtető"






"a pincében a lomok miatt megközelíthetetlen és nem működő vízelzáró csapok lehetetlenné teszik a részleges vízelzárást, emiatt szükséges esetben az egész házat le kell zárni egy csapcsere miatt... az udvari ajtóból mindössze a két külső utcai működik, 3 hiányzik (az egyik 6 méterest maga az IKV vitette el 1980-ban)...kerítésrácsok(!) lettek a liftelőterek eredeti ajtói helyett felszerelve... málladozó, pattogzó enyves, vegyes „festésű” felületek az egész házban..."




"a postaláda az ember kezében marad... méteres sitt és lomok az áttekinthetetlen labirintusú pincében... elfoglalt és engedély nélkül lezárt közös területek... az épületen kihelyezett hirdetőtáblák egyike sem fizet... galambdúcos, és folyamatosan beázó tető..."







A málladozó, pattogzó festék és a kerítésrács már a múlté, legalábbis a lépcsőházban nyomuk nincs. Persze ezzel együtt van, amit nem értek, pl. hogy mért lett fekete a bal főlépcsőházban a pazar kovácsoltvas korlát és mért lett ugyanez fehér a jobboldaliban, de az elért eredményeket tekintve ez esetleg kötekedésnek tűnhet.

egy 5 évvel ezelőtti képen a korlát, még festés előtt




1912-ben a ház egyik üzletével kapcsolatban a következő lelkendező cikk jelenik meg, képekkel: " A királyi bérpalotában nemrégiben olyan esemény történt, amely a főváros fejlődésében korszakalkotó jelentőségű. Itt nyilt meg az American Shoe Comp. Ltd. uj központi telepe, mely tanujelét adja az ameriakiaknak mindenre, a legkisebb, ugyszólván leglehetetlenebb dolgokra is kiterjedő figyelmére, melylyel mindennek a hasznos és praktikus oldalát nézik."  Később ide, a templommal szembeni saroküzletbe költözik a Fratelli Deisinger, a fiumei csemegekereskedés, amit mindenki csak Fratellinek hív és még kimérve adják a teát, a cukrot. Aztán Delicates, majd Csemege, Julius Meinl, ma pedig Match. Felette pedig olaszul lehet tanulni, szóval, avanti popolo:) 




Szólj hozzá!

A kőfalak leomlanak 3.- a Várbazár árkádsora

2011. október 22. 23:38 - Varázsceruza

"Magyar szobrász többet kibír, mint a perzsaszőnyeg"




Legjobban reggel szeretem a Várbazárt, amikor biciklivel végigtekerek az egykori műtermek előtt, a buckákkal és repedésekkel teli járdán, ahol csak hébe-hóba lehet néhány véletlenül idetévedt turistával találkozni, akik tanácstalanul tekintgetnek felfelé. Nem a Várbazárra, hanem a Palotára, a felfelé vezető utat keresve. A külföldi bédekkerek nyilván nem említik, hogy a Királyi Palota alatt elterülő, szobrokkal, oszlopokkal díszített, egykor pazar, ma pedig darabjaira hulló és rohadó épületegyüttes felkerült a világ 100 legveszélyeztetettebb műemlékeinek listájára. Minden nap biccentek az oroszlánoknak, az egykor testőrszállásként működő lakóházaknak, elégedetten nyugtázom, hogy minden a helyén, a kőfejek, az oszlopok és egy nap észreveszem, hogy a műtermek felső ablakainak kereteit cicis csajok díszítik, minden műterem bejárata felett két csaj feszít. Szembesüt a nap, de rajtam a napszemüveg és ott királynőnek érzem magam, enyém az egész Bazár, hisz sehol egy lélek rajtam kívül, csak kocsik. 






Az árkádsor, ahova Ybl a kezdetekkor az üzleteket álmodta, már pár évvel az átadás után, megfelelő forgalom és pesti nyüzsgés hiányában becsődölt, és hamar azzá lett, amiként én is ismertem: szobrászok műhelyeivé. Kénytelen voltam elplagizálni Csordás Lajos 2003-ban, a műtermek felszámolása után született írásának címét, melynek magyarázata, hogy anno az üzletek kiköltözését csak részben okozta a gyér forgalom, a funkcióváltás másik oka az volt, hogy a kedvezőtlen talajviszonyok és vízelvezetés miatt hamar vizesedni kezdtek a falak, és az árkádsor üzleteiben tárolt szőnyegek könnyen megpenészedtek. Erre mondta Varga Imre, a 15-ös műterem későbbi bérlője, hogy „ebből is látszik, hogy magyar szobrász többet kibír, mint a perzsaszőnyeg”. És valóban, főleg ha arra gondolunk, hogy a műtermek rossz állaga ellenére mennyit küzdöttek néhányan azért, hogy megőrizhessék helyüket, és a Várgondnokság által, a 2000-es évek elején felkínált kisajátítási pénz ellenére minden áron maradni akartak. A végére öten tartották magukat: Nyírő Gyula, Kampfl József, Vígh Tamás, Szathmáry Gyöngyi és Gulyás Gyula, aztán bírósági perek ide vagy oda, egy nap végleg bezárt a bazár. Azóta illegális grafittizők vették át a terepet, az üres műtermek bedeszkázott bejáratait fújták tele, ezek fedik most az itt felejtett névtáblákat, betört üvegeket. De most csak mi vagyunk, én, a Bazár és persze mindenkori segítőm, Baines kapitány.







üzenet

A városi legenda azt tartja, hogy a művészek magától a császártól, I. Ferenc Józseftől kapták annak idején a műtermek haszonélvezeti jogát, jelképesen egy aranykoronáért cserébe, mondván, hogy az ott készült művek díszítik majd az országot, a várost (!). A köztéri szobrok mintegy egyharmada került ki innen. Az első híres bérlő – ahogy két poszttal ezelőtt már írtam-, Stróbl Alajos volt, aki nemcsak munkahelyet, de kvártélyt is kapott a császártól az északi oldalon álló testőrházban, a 2. számúban.  Őt még kb. nyolcvan művész követte. Szobrászgenerációk dolgoztak itt, s volt olyan műterem, ami mindössze csak kétszer cserélt gazdát. Itt készült az Arany János szobor mintája (ma a Nemzeti Múzeum előtt), Ligeti Miklós Anonymus-a (Városliget), vagy Füredi Richárd Könyves Kálmán szobra a Hősök terén, ők mindketten Stróbl tanítványai. Füredi állítólag lakott is itt, családostul, meglehetősen szerény körülmények közt. 1947-ben itt halt meg, több napig feküdt a műtermében, mire rátaláltak.





A Várbazár-beli művészek nem hoztak létre iskolát vagy egységes stílust, a hely „csak” közös élettérként szolgált, ahol az ott alkotók könnyen tudtak találkozni, egymásnak segíteni, átugrani a szomszéd műhelybe, ha kellett valami. Egy 1936-os újságcikk így festi le az itteni életet: „A Várbazár barlangműtermeiben egész sereg kitűnő szobrászművész húzódik meg. Hatalmas, barna papírral beterített üvegajtók mögé rejtőztek, elbújtak a világ elől… Fejük fölött a királyi kert domboldala tör a magasba, a pinceszerű nagy rókalyukakat felségesen kirakták téglával, elől ellátták bőven világossággal, de hátul virul bent a mennyezeten a penész, terjeng a doh, a fák és a növények gyökerei áttörtek a téglaboltozaton, s az esős évszakokban bőséges függönyeső öntözi a művészek hajlékát… Akárhogy fűtenek, a hegyben vájt üregben didereg az ember.”

mai állapotok a bal oldali árkádsor egyik műtermében

egy másik műterem belseje a jobb oldali soron


Műtermet kapni itt szinte csak kihalásos alapon lehetett, Stróblé hétszer cserélt gazdát, a mestert előbb Fadrusz János, majd Ligeti Miklós követte. A leghosszabb ideig, hetvenhat évig (!) Bem apó szobrának alkotója, Istók János dolgozott itt 1896-tól 1972-ig. A háború alatt a műtermek hadállásokká avanzsáltak, az egyik műhelybe például egy német tank vette be magát. De vannak bizarr történetek is, mint pl. Szilágyi Nagy Istváné, aki 1954-ben itt lett öngyilkos, a saját torkába szúrt kard által, felesége pedig később ugyanott halt meg gázmérgezésben. Valami lehet a 20-as számú műterem aurájával.


Gulyás Gyula pártfogója és mestere, Vilt Tibor műtermét örökölte meg. Itt alkotta tíz év alatt a Marilyn Monroe-ról készült sorozatát, amelynek egyik darabjával volt szerencsém öt évig szemezni az előző irodánkban. Gulyás hosszú pereskedés után végül kiköltözött és azóta sajnos meg is halt, de a Várgondnokság még mindig vár. És az Önkormányzat is vár. Évek óta megy a huzavona, és a „nincs pénz” és a nem megfelelőnek minősített hasznosítási tervek okán nem történik semmi. Mi meg aggódunk a falakért. Ki tudja, mi lesz az oroszlánokkal, a cicis csajokkal és a gloriett négy évszakot mintázó alakjaival? Ki menti meg őket?


Legjobban este szeretem a Várbazárt, alkonyatnál, amikor sötéten maradnak a lakóházak ablakai. Nincsenek már gárdisták vagy önkormányzati bérlők, akik villanyt gyújtsanak bent, de a gloriett előtt az oroszlánok ugyanolyan magabiztosan őrzik a régi bejáratot, és a műtermek előtti járdán is nyugodtan lehet tekerni, senkit nem zavarok. Lassan besötétedik, csak a Lánchíd felé araszoló kocsisor lámpái világítanak. Reggel találkozunk. 




Gulyás Gyuláról  írás és szép képek az egykori műteremről itt.
Az egyes szobrászok műveihez irány ide.
A Várbazár jövőjével kapcsolatos, friss tervekről itt.



Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása